blogShape1

آنچه معامله بین دو نفر را قانونمند و قابل استناد می‌سازد، نوشتن و تنظیم سند است. شاید فکر کنید مسائل مربوط به تنظیم، اعتبار و انتقال سند کار چندان پیچیده‌ای نیست، اما این تصور اشتباه است. ...

یک راهنمای کامل برای انتقال سند و تشخیص سند جعلی و تقلبی
پادکست این وبلاگ را بشنوید

یک راهنمای کامل برای انتقال سند و تشخیص سند جعلی و تقلبی

آنچه معامله بین دو نفر را قانونمند و قابل استناد می‌سازد، نوشتن و تنظیم سند است. شاید  فکر کنید مسائل مربوط به تنظیم، اعتبار و انتقال سند کار چندان پیچیده‌ای نیست، اما این تصور اشتباه است. متاسفانه سالانه هزاران نفر در اثر ساده ‌انگاشتن مسائل مربوط به سند و عدم پیگیری آن از درگاه قانونی دچار خسارت‌های فراوانی می‌شوند که برخی از آنها جبران‌ناپذیرند.در این مقاله به موضوعات پرچالش و کاربردی پیرامون سند ملک یعنی: سند جعلی، تشخیص سند اصلی از تقلبی و مراحل کامل انتقال سند پرداخته‌ایم.شناخت این موضوعات و آگاهی از آنها به شما کمک میکند تا معاملات خود را قانونی و به دور از هر گونه اشتباه و خسارت انجام دهید.

پیشنهادات باورنکردنی مسترملک

زمین ۲۵۰ متری

3,250,000,000 تومــان

ویلا دوبلکس

7,000,000,000 تومــان

ویلا دوبلکس

13,500,000,000 تومــان

نکاتی مهم و کاربردی درباره سند جعلی

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری، امروزه کلاهبرداران روش‌های جعل اسناد را هم به روز کرده‌اند. گاه ساختن سند جعلی آنقدر زیرکانه و حرفه‌ای انجام می‌شود، که تشخیص سند اصل از غیر‌اصل برای متخصصین بسیار ماهر هم به آسانی امکان‌پذیر نیست. در ساختن سند جعلی معمولا کارهایی مانند: مهر و امضای جعلی، تغییر تاریخ، اعداد و کلمات درج شده در سند و محو کردن بخشی از سند به چشم می‌خورد.

 

اگر درباره تقلبی بودن یک سند نگران هستید، توجه به نکات زیر به شما کمک میکند تا در دام جعلی بودن آن گرفتار نشوید.

  • معتبرترین سندی که میتوانید به آن اعتماد کنید، سندی‌ست که رسمی باشد یعنی در اداره اسناد و املاک یا دفاتر اسناد رسمی ثبت و تنظیم شده‌ است.
  • به امضا و مهر درج شده  بر روی سند دقت کنید، تا از اعتبار کافی برخوردار باشد.
  • برای اطمینان از اعتبار و اصالت سند میتوانید از سازمان ثبت اسناد، استعلام بگیرید.
  • در صورت تردید نسبت به اصالت سند، دادگاه میتواند اصالت و سلامت سند مد نظر شما را مورد بررسی قرار دهد.
  • در هنگام معامله، دقت کنید که سند از نوع تک‌برگی و جدید باشد. احتمال جعل در سندهای تک‌برگی با توجه به داشتن هولوگرام مخصوص بسیار پایین است.

روش های تشخیص سند تقلبی

اگر میخواهید تشخیص سند تقلبی از نوع اصل آن را به صورت حرفه‌ای و اصولی انجام دهید، باید این کار را به کارشناسان و متخصصان این حوزه واگذار کنید. کارشناسان از روش‌های زیر  برای شناسایی اسناد جعلی استفاده میکنند.

روش فیزیکی

در روش فیزیکی کارشناسان با استفاده از  دستگاه نوری و نور ماوراءبنفش آن،  سند اصلی را از نوع جعلی تشخیص میدهند. این نور از طریق برخورد با جوهر و بازتابش، به تشخیص درست و بازخوانی مطالب دستکاری شده کمک میکند.

روش شیمیایی

روش شیمیایی به سادگی روش فیزیکی نیست و به تجربه و تخصص بیشتری نیاز دارد. این روش با استفاده از  تجزیه، اختلاف رنگ و ترکیب رنگ جوهر برای تشخیص سندهایی به کار می‌رود که نوشته‌های آنها، پاک یا محو شده‌اند.

روش مقایسه‌ای

روش مقایسه‌ای یک روش حرفه‌ای و قابل اعتماد برای تشخیص سند اصلی از نوع تقلبی‌ست. متخصصان این روش با استفاده از مقایسه عادات نوشتاری فرد مانند: نقطه‌گذاری، سرکش‌گذاری، فشار بر قلم و …. بر روی سند، اصالت یا عدم اصالت سند را تعیین میکنند.

قدم به قدم تا انتقال سند

پس از آنکه خرید و فروش یک ملک بین فروشنده و خریدار انجام شد، یکی از مهم‌ترین کارهایی که طرفین معامله باید در اولین فرصت، پیگیری کنند، انتقال سند است.برای انتقال سند به صورت اصولی و قانونی باید مراحل زیر را طی کنید تا معامله شما به دور از هر گونه شبهه و خسارت انجام شود.

گام اول: تنظیم مبایعه نامه بین خریدار و فروشنده

در اولین مرحله برای نقل و انتقال سند، بایستی تمامی اطلاعات مربوط به معامله و توافقات بین خریدار و فروشنده در قالب یک مبایعه نامه به صورت کتبی درج شود و به امضای طرفین برسد.

 

مبایعه نامه در واقع سندی غیر رسمی و قابل اطمینان است که از ارزش حقوقی و قانونی برخوردار است.در تنظیم توافقات و اطلاعات معامله دقت داشته‌ باشید که حتما در قالب مبایعه‌نامه تنظیم شود چرا که اگر به صورت قولنامه نوشته شود، محکمه‌پسند نیست و نمیتوان اعتبار حقوقی چندانی برای آن قائل بود.

اگر میخواهید مبایعه نامه شما معتبر و قابل استناد باشد، باید موارد زیر در آن درج شود:

  • مشخصات و اطلاعات شخصی خریدار و فروشنده
  • موضوع معامله
  • مبلغ معامله
  • چگونگی پرداخت هزینه معامله
  • زمان معامله

 گام دوم: دریافت کد رهگیری از طریق مشاورین املاک معتبر

یکی از مواردی که برای انتقال سند، حتما به آن نیاز پیدا میکنید، دریافت کد رهگیری‌ست. مشاورین املاک قابل اطمینان میتوانند این کد را به شما ارائه دهند. آنها ابتدا باید اطلاعات مربوط به مبایعه‌نامه و مشخصات طرفین معامله را در سامانه  معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنند تا کد رهگیری برای شما قابل دسترس شود.

دریافت کد رهگیری برای انجام امور زیر اهمیت و ارزش دارد.

  • درج شدن کد رهگیری بر روی مبایعه‌نامه که تاییدی بر صحت و سلامت معامله است.
  • جلوگیری از سوءاستفاده هایی در جهت فروش ملک به چند نفر
  • نقل و انتقال سند

گام سوم: مراجعه فروشنده به دفتر اسناد رسمی و انجام کارهای ضروری مربوط به ملک

در مرحله سوم انتقال سند، اگر خریدار باشید، نیازی به حضور و اقدام کاری از جانب شما نیست اما در صورت فروشنده بودن بایستی یکسری اقدامات را انجام دهید و هزینه‌هایی را در صورت لزوم پرداخت کنید.در این مرحله ابتدا فروشنده باید با در دست داشتن شناسنامه و اصل سند،  به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند. دفترخانه فهرستی از مدارک لازم برای تشکیل پرونده انتقال سند را به فروشنده ارائه میدهد. این مدارک شامل:

  • اصل و کپی سند مالکیت
  • اصل و کپی بنچاق
  • بنچاق مدرکی کاغذی در سایز A2 است که شامل: مشخصات کامل طرفین معامله، پرداختی‌هاو مشخصات ملک (کد انشعاب برق، گاز و آب، پلاک ثبتی و مساحت ملک) است.
  • شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله
  • هر یک از طرفین در صورت داشتن وکیل بایستی کپی وکالت‌نامه وکیل و مدارک هویتی او را ارائه دهند.
  • اگر ملک مورد معامله زمین باشد، ارائه اصل و کپی تصویر پایان کار و نامه عدم خلافی و یا بازدید شهرداری الزامیست.
  • صورت مجلس تفکیکی برای آپارتمان
  • استعلام ثبتی
  • کد رهگیری املاک
  • ارائه گواهی پایان کار برای ساختمان‌هایی که پس از سال ۱۳۴۹ ساخته شده‌اند.
  • برای سندهایی که حالت ورثه‌ای دارند، اصل و کپی حصر وراثت و اصل و کپی فرم مالیات بر ارث باید تحویل داده شود.

یکی از موارد مهمی که فروشنده باید در مرحله سوم انتقال سند، پیگیری کند، دریافت مفاصا حساب از دفترخانه است. مفصا حساب نامه‌ای مورد تایید از طرف دفترخانه است تا ملک مورد‌نظر هیچ‌گونه بدهی نداشته باشد. بدهی‌ها و هزینه‌های ملک شامل: جریمه شهرداری، عوارض نوسازی ساختمان، هزینه پسماند، کمک به آموزش و پرورش و مالیات می‌شود که پرداخت آن باید از طرف فروشنده صورت گیرد.

گام چهارم: حضور یافتن طرفین معامله در دفتر اسناد رسمی

در آخرین مرحله، فروشنده و خریدار باید جهت نهایی شدن کارهای انتقال سند، در دفتر اسناد رسمی حاضر شوند. در صورتی که یکی از طرفین معامله تا پایان ساعت اداری در دفتر حضور نیابد، فرد دیگر میتواند، گواهی عدم حضور او را دریافت کند. این گواهی عدم حضور به فرد کمک میکند تا بتواند در مراجع قضایی و حقوقی، اعتراض و احقاق حق کند.

برای آنکه معاملات ملکی شما به دور از هرگونه خسارت و اشتباه انجام شود، باید درباره موضوعات مهم سند مانند: جعل اسناد، تشخیص سند اصلی از نوع تقلبی و مراحل انتقال سند اطلاعات کافی داشته باشید. این اطلاعات به آسانی از طریق مشاوران و متخصصان در حوزه املاک به دست می‌آید.

یکی از معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین برندهایی که در زمینه معاملات املاک و مستغلات فعالیت میکند، مستر ملک است. کارشناسان فروش این مجموعه با توجه به سلیقه و بودجه شما بهترین زمین‌ها و ویلاها را در شمال کشور به شما پیشنهاد میدهند.

مستر ملک با ۱۲ سال سابقه درخشان و بهره‌گیری از مشاورین متخصص شما را راهنمایی میکند تا مناسب‌ترین و مطمئن‌ترین معاملات را در زندگی خود ثبت کنید.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

نحوه استعلام ملک اوقافی چگونه است؟

هم برای کسانی که قصد خرید مال وقفی را دارند و هم برای کسانی که قصد خرید مال شخصی را دارند، تشخیص مال وقفی از اموال شخصی ...

فروش ملک قبل از انحصار وراثت چه حکمی دارد؟

اگر قصد فروش ملک ورثه‌ای را دارید اما هنوز انحصار وراثت انجام نگرفته است، خریدار خوب هم برای ملک پیدا شده است و شما نمی‌...

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

وقتی افرادی یک خانه را به ارث می‌برند، همه آن‌ها یک سهم مشخص از دارایی دارند. درنتیجه ملک دارای چندین مالک است. در این ش...

بهترین املاک در شمال

همه به خوبی با شیوه کاری مشاوران املاک آشنا هستیم. از تعریف‌های اغراق آمیز درباره ملک مورد نظر گرفته تا تبلیغات تکراری و...

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

اگر تجربه‌ای از سرمایه گذاری روی املاک ندارید و در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به فروش خانه کلنگی خود هستید، باید بگو...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن