blogShape1

در این مطلب خواهیم آموخت که چگونه با نوشتن و تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک قوی می‌توانید منطق حقوقی خود را در دادگاه پیش ببرید و بدون اینکه نیاز به صرف هزینه برای وکلای گران داشته باشید پیروز خواهید شد. باد در نظر گرفتن قسمت‌های مهم هر مبایعه نامه همه چیز مشخص شده و نظم و ترتیب حقوقی برقرار می‌شود. طرفین معامله به خوبی وظایف خود را انجام می‌دهند و کیفیت و تراز کار بالا می‌رود. ...

صفر تا صد نحوه تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک

صفر تا صد نحوه تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک

چندی پیش در اتحادیه املاک یکی از شهرها جلسه‎ای در مورد نحوه تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک برگزارشده بود یکی از بازرسان از اطلاعات حقوقی بسیار پایین و عدم نگارش صحیح این‌گونه قراردادها که درنهایت باعث ایجاد اختلاف و درگیری خواهد شد گلایه داشت.
متأسفانه صنف مشاور املاک جزو دسته مشاغل بدون آموزش است و در این حوزه کتاب‎های کمی تألیف شده است و خود مشاوران املاک نیز نسبت به آموزش در این زمینه اشتیاق کمتری نشان می‌دهند. 
با توجه به مهم بودن رسالت مشاوران املاک در این بخش اطلاعات حقوقی بالا و نگارش صحیح قراردادها بسیار مهم است.
ازاین‌رو مطالعه این پست تا انتها و استفاده از نکات کلیدی مطرح شده در آن را به تمام همکاران محترم و عزیزانی که قصد تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک را دارند توصیه می‌کنیم.
 

 

اهمیت و مزایای تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک اصولی

منظور از تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک این نیست که مردم عادی با اطلاعات غیرحقوقی خود می‌نویسند و یا نمونه قرارداد از اینترنت کپی می‌کنند بلکه منظور یک متن جامع و کامل است که مشاور حقوقی املاک با لحاظ رابطه کاری و خاص طرفین معامله و با اشراف به قوانین حاکم تنظیم می‌نماید و در آن تمام نکات حقوقی تنظیم قراردادها رعایت شده است.

چنین قراردادی مزایای زیر را برای طرفین معامله به همراه دارد:

• اولین و مهم‌ترین مزیت، تضمین امنیت حقوقی معامله است که در پیشگیری از دعوا و اختلاف بین طرفین معامله تأثیرگذار خواهد بود. وقتی طرف مقابل نتواند نقطه‌ضعفی از قرارداد دربیاورد و ضمانت اجرایی مؤثر و شدیدی نیز بر تخلفش مقدر شده باشد، قطعاً فکر تخلف از قول و قرار را نمی‌کند.
• با در دست داشتن یک قرارداد محکم و جامع از باخت در دعوا جلوگیری خواهید کرد؛ چراکه بهترین وکیل شما قرارداد شماست.
•  وقتی قرارداد واضح، شفاف، محکم و صریح باشد معمولاً کار به کارشناس، شاهد، تحقیقات محلی و استعلام در صورت دعوا نمی‌کشد و به قولی پرونده کش‌وقوس دار نمی‌شود و قاضی سریع حکم صادر می‌کند. همچنین باعث می‌شود تا تفسیرهای متفاوت از قرارداد به حداقل برسد و شما از اختلاف‌نظرها و اختلاف‌سلیقه‌های قضایی در امان بمانید.
•  با تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک جامع و محکم دوستی‌ها، روابط، شراکت و برادری‌ها حفظ شده و باقی می‌ماند و حرمت‌ها همیشه حفظ می‌شود. 

استفاده از نمونه قراردادهای اینترنتی و اتحادیه ای

ممکن است بعضی از مشاوران املاک بگویند از نمونه قراردادهای اینترنتی کپی می‌کنیم و یا از نمونه قرارداد اتحادیه برای تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک استفاده می‌کنیم.
در این مورد باید گفت اولاً در اینترنت قرارداد جامع و خوب پیدا نمی‌شود که بتواند تمام نقطه‌نظرهای طرفین را تأمین کند و همچنین عنوان قرارداد و ترتیب و نظم مواد قرارداد هم مهم است.
ثانیاً برخی از این قراردادها با اطلاعات دست و پا شکسته حقوقی نوشته شده‌اند. مثلاً در برخی مبایعه نامه‌ها نوشته شده در صورت پاس نشدن هر چک معامله فسخ خواهد بود. که همین جمله ناشیانه کلی پرونده شکایت در دادگستری ایجاد کرده است.
همچنین این قراردادها به‌روز هم نیستند و اغلب مربوط به پیش‌فروش آپارتمان با قوانین قبلی هستند.  
 

 

قسمت‌های مهم هر مبایعه نامه 

تنظیم مبایعه نامه بدون حضور قطعی خریدار و فروشنده به‌هیچ‌عنوان قانونی نیست. بنابراین در تنظیم هر مبایعه نامه دو طرف، به عنوان طرفین معامله، قصد و نیت خود را برای انجام معامله در قالب قرارداد اعلام می‎کنند.  
در تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک قسمت‌های مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را به‌طور دقیق نوشته و تکمیل کرد. در صورت عدم دقت در تنظیم هرکدام از این قسمت‌ها، می‌تواند آثار حقوقی جدی به دنبال داشته باشد. 
گاهی این موضوع منجر به طرح شکایت و درگیر شدن در پرونده‌های حقوقی و یا بعضاً کیفری می‌شود.
همچنین نباید روشنی و وضوح مطلب فدای اختصار و زیبایی کلام شود. دقیقاً باید روشن شود که طرفین چه می‌خواهند و چه اموری را بر گردن می‌گیرند. 
مهم‌ترین قسمت‌هایی که در حین تنظیم مبایعه نامه باید به آن‌ها توجه کرد، عبارت‌اند از: 
• طرفین قرارداد
• عنوان و مشخصات قرارداد
• ثمن یا بهای معامله
• تعهدات طرفین
• نحوه پرداخت بهای معامله
• شرایط قرارداد
• شرایط فسخ قرارداد

 

حرف آخر

منظور از تنظیم مبایعه نامه خرید و فروش ملک، کپی از یک نمونه قرارداد اینترنتی و یا چاپی مربوط به اتحادیه نیست. بلکه متن جامع حقوقی و تخصصی است که یک متخصص مشاور املاک با اشراف کامل به قوانین و عرف آن را تنظیم می‌کند.
مشاوران املاک مستر ملک آماده‌اند تا با ارائه خدمات تخصصی و حقوقی درزمینهٔ مشاوره خرید و فروش ملک به سؤالات شما عزیزان پیرامون مبایعه نامه املاک پاسخ دهند.
 


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

نحوه استعلام ملک اوقافی چگونه است؟

هم برای کسانی که قصد خرید مال وقفی را دارند و هم برای کسانی که قصد خرید مال شخصی را دارند، تشخیص مال وقفی از اموال شخصی ...

فروش ملک قبل از انحصار وراثت چه حکمی دارد؟

اگر قصد فروش ملک ورثه‌ای را دارید اما هنوز انحصار وراثت انجام نگرفته است، خریدار خوب هم برای ملک پیدا شده است و شما نمی‌...

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

وقتی افرادی یک خانه را به ارث می‌برند، همه آن‌ها یک سهم مشخص از دارایی دارند. درنتیجه ملک دارای چندین مالک است. در این ش...

بهترین املاک در شمال

همه به خوبی با شیوه کاری مشاوران املاک آشنا هستیم. از تعریف‌های اغراق آمیز درباره ملک مورد نظر گرفته تا تبلیغات تکراری و...

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

اگر تجربه‌ای از سرمایه گذاری روی املاک ندارید و در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به فروش خانه کلنگی خود هستید، باید بگو...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن