blogShape1

اگر تجربه‌ای از سرمایه گذاری روی املاک ندارید و در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به فروش خانه کلنگی خود هستید، باید بگوییم که خرید و فروش املاک در بازار پر پیچ و خم ایران، شاخ غول شکستن است. حالا چرا معاملات مسکن را به شاخ غول تشبیه کردیم؟ عموما مردمان عادی که سر رشته‌ای از بازار املاک ندارند، از نحوه مبایعه نامه نویسی و قراردادهای حقوقی اطلاع چندان زیادی هم ندارند. اما نگران نباشید ما در اینجا زیر و بم فرایند خرید و فروش ملک، به خصوص خرید و فروش خانه کلنگی را عنوان می‌کنیم تا در هر کجای ایران که هستید با چشمان باز پای میز معامله بنشینید. ...

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

آنچه که در این مقاله با هم می‌خوانیم و می‌آموزیم؛

  • پروسه قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی
  • مفاد حقوقی قرارداد خرید و فروش ملک
  • توصیه‌های قابل توجه برای تنظیم قرارداد و مبایعه نامه خرید و فروش خانه کلنگی
  •  

خرید و فروش خانه کلنگی در مقایسه با خانه‌های نوساز یا خانه‌های چند ساله کمی با تامل بیشتری انجام می‌شود. در واقع این میزان صبوری برای هر دو طرف (خریدار و فروشنده) یکسان است. چرا که فقط یک سرمایه گذار تمایل به خرید ملک کلنگی دارد تا بتواند از ارزش واقعی زمین سود ببرد و آپارتمان چند طبقه بسازد. از طرفی فروشنده هم به فکر منافع اقتصادی ناشی از فروش خانه است. از سوی دیگر موقعیت خرید ملک کلنگی در شهر و استان، از جمله عوامل مهمی است که باید به آن توجه شود. چرا که موقعیت ملک بستگی به شرایط جغرافیایی، میزان دسترسی به امکانات شهری، امکانات حمل و نقل عمومی، آب و هوا و سایر موارد دارد. البته خانه کلنگی کمتر در شهرهای بزرگ دیده می‌شود و به همین دلیل اغلب سرمایه گذاران به خرید و فروش خانه کلنگی در شمال ایران به خصوص مازندران متمرکز شده‌اند.

پروسه قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی

پیچیدگی‌های ناشی از خرید و فروش املاک کلنگی در تمامی ایران به خصوص در منطقه شمال ایران، دردسرهایی را برای طرفین ایجاد می‌کند که اگر به این فرایند آگاه نباشید، دچار استرس و اضطراب‌های فراوانی خواهید شد. اگرچه در همین خصوص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با ارائه قراردادهای حقوقی معتبر به آژانس‌های املاک تا حدودی چنین مشکلاتی را از سر راه برداشته است. اما همچنان در برخی از مسائل جزئی یا کلی مشکلات احتمالی به وجود می‌آید که بایستی از قبل پیش بینی نمود. ناگفته نماند که اگر مبایعه نامه به طور دقیق و صحیح میان طرفین امضاء شود، کمتر می‌توان انتظار کلاهبرداری یا تقلب را در آن داشت. هر چند در بسیاری از موارد هم دیده شده که جهت دیرکرد وجه پرداختی از سوی خریدار، جریمه‌های نقدی در مبایعه نامه درج شده که در نهایت با رضایت توافق فروشنده به عدم دریافت وجه جریمه نقدی از خریدار معامله به پایان می‌رسد و قضیه فیصله پیدا می‌کند.

در ادامه با ما همراه شوید تا با مفاد حقوقی قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی آشنا شوید.

مفاد حقوقی قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی که هر کسی باید بداند؛

۷ بخش اصلی، تمام آن چیزی است که در تمامی مبایعه نامه‌های رسمی آژانس‌های املاک دیده می‌شود.

بخش اول- ثبت مشخصات هویتی طرفین قرارداد

منظور از مشخصات هویتی، اسم و فامیل، آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، شماره تماس، کد ملی، شماره شناسنامه و مواردی از این قبیل است که باید در بخش اول مبایعه نامه درج شود. البته تکمیل پرونده توسط مشاور املاک صورت گرفته که در نهایت از سوی طرفین مورد مطالعه قرار می‌گیرد. لازم به ذکر است که برای اخذ قرارداد خرید و فروش ملک کلنگی یا هر نوع ملکی، حتما مدارک احراز هویت همراهتان باشد. در برخی از مواردی که یکی از طرفین فاقد کارت ملی هوشمند و یا حتی شناسنامه المثنی است، استفاده از کارت ملی قدیمی و همچنین شناسنامه المثنی که در سامانه ثبت اسناد معتبر می‌باشد، بلامانع است.

بخش دوم- تعیین موضوع مورد معامله

در بخش دوم مبایعه نامه، موضوع مورد معامله که همان نوع ملک مورد نظر است، می‌باشد. همراه با ثبت نوع ملک و همچنین مشخصاتی مانند پلاک ثبتی، میزان سهم مورد معامله در قرارداد، سال ساخت، اوضاع عرصه و اعیان، متراژ ملک، اشتراکات آب، برق، گاز، تلفن و به طور کلی مشخصات سند باید تماما در این بخش درج و ثبت شود. گفتنی است که منظور از مشخصات سند همان شماره سند، کد پستی، آدرس دقیق ملک می‌باشد.

 

بخش سوم- ارزش ملک یا ثمن قرارداد

در این بخش میزان ارزشی که ملک دارد، در مبایعه نامه به ریال عنوان می‌شود. علاوه بر آن اگر قصد خرید و یا فروش خانه کلنگی را دارید، جزئیات پرداخت مبلغ مورد نظر نیز در قرارداد ذکر می‌شود. برای مثال اگر چنانچه نحوه پرداخت در سه قسمت و یا حتی به صورت یکجا صورت می‌گیرد، حتما باید جزئیات آن به ثبت برسد. علاوه بر آن چگونگی پرداخت اعم از چک رمزدار، تاریخ چک و همچنین مبلغ چک باید در مبایعه نامه آورده شود. این بخش از جمله مهمترین بخش‌های قرارداد در معاملات املاک است.

بخش چهارم- تعیین شرایط خرید و فروش ملک کلنگی و تنظیم سند

در این بخش تاریخ، روز و ساعت حضور در دفترخانه برای انتقال سند انجام می‌شود. طبق تاریخ مشخص شده، طرفین باید در دفترخانه حضور پیدا کنند و پروسه انتقال ملک تکمیل شود. اگر ملک شما در رهن بانک است، باید قبل از تاریخ حضور در دفترخانه، برای فک رهن ملک اقدامات لازم را انجام دهید. قابل ذکر است که در روز تعیین شده، فروشنده باید تمامی مدارک لازم را اعم از مفاصا حساب مالیاتی، شهرداری و استعلام ثبت سند را با خود به همراه داشته باشد و تحویل خریدار دهد. ناگفته نماند که عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه منجر به اجرای اقدامات قانونی خواهد شد.

بخش پنجم- تعیین میزان خسارت و جریمه برای دیرکرد در انجام تعهدات طرفین

اگر چنانچه قصد فروش خانه کلنگی خود را دارید، توجه داشته باشید که در هنگام تحویل ملک، بایستی انتقال تمامی انشعابات ملک به طور کامل به خریدار تحویل داده شود. بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که اگر یک در هزار، در میانه قرارداد از فروش ملک کلنگی خود پشیمان شدید، موظف به پرداخت خسارت‌های تعیین شده در مبایعه نامه و همچنین پرداخت مبلغ برگشتی به خریدار هستید.

بخش ششم- بررسی تمامی مدارک برای انتقال سند

یکی از مفاد قابل توجهی که جزء بخش‌های اصلی مبایعه نامه محسوب می‌شود، آن است که شما به عنوان فروشنده باید مدارک و استعلامات مرتبط با اداره دارایی، شهرداری، اداره برق، گاز، آب، تلفن، سازمان آب و فاضلاب را تا پیش از تاریخ انتقال سند بپردازید و تمامی بدهی‌های خود را تسویه کنید. با توجه به نوسانات بازار معاملات ملکی، به خصوص برای خرید و فروش خانه کلنگی، افزایش و یا کاهش قیمت در طی دوران عقد قرارداد هیچ تاثیری در ایجاد تغییرات در مبایعه نامه نداشته و بایستی طبق همان مبلغ تعیین شده در مبایعه نامه، معامله صورت بگیرد.

بخش هفتم- پرداخت پورسانت یا همان حق الزحمه مشاور املاک

در نهایت نوبت به پرداخت حق الزحمه مشاور املاک می‌رسد که به بیان خودمانی باعث جوش خوردن معامله شده است. توجه داشته باشید که حتی اگر معامله فسخ شود، حق الزحمه دریافت شده از سوی مشاور املاک عودت نخواهد شد. از سوی دیگر حق الزحمه مشاور املاک، با توجه به ارزش قیمت ملک محاسبه می‌شود. خریداران و فروشندگانی که قصد سرمایه گذاری خرید و فروش خانه کلنگی در شمال کشور را دارند، می‌توانند با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایند. حتی اگر ملک مورد نظر خود را پسندیده‌اید اما در نحوه معامله دچار شک و شبهاتی شده‌اید، مشاوران ما آماده ارائه راهنمایی‌های جامع و کامل در خصوص معاملات ملکی به شما  عزیزان می‌باشند.

توصیه‌های قابل توجه برای تنظیم قرارداد و مبایعه نامه خرید و فروش خانه کلنگی

۱. تنظیم قرارداد و مبایعه نامه نویسی باید توسط فردی که آشنایی کامل به قوانین ملکی دارد، نوشته شود. معمولا مبایعه نویسی توسط مشاور املاک صورت می‌گیرد. اما آنچه که حائز اهمیت است، آن است که مبایعه نامه باید کاملا خوانا و واضح باشد. در بسیاری از موارد دیده شده که مشاور املاک به دلیل بد خطی و یا تغییرات مداومی که از سوی طرفین درخواست شده، در مبایعه نامه خط خطی‌های زیادی کشیده و مرتب تغییر ایجاد کرده. هر گونه تغییر ایجاد شده باید در بخش توضیحات قرارداد، آورده شود.

۲. در قرارداد خرید و فروش خانه کلنگی و یا هرگونه قرارداد ملکی، مبلغ ملک باید هم به حروف و هم به عدد در مبایعه نامه نوشته شود. و برای عدم هر نوع تغییری، معمولا روی قیمت مورد نظر چسب نواری می‌زنند تا هیچ گونه خللی در آن ایجاد نشود.

۳. اگر شخصی به عنوان وکیل از سوی طرفین در جلسه حضور پیدا می‌کند باید تمامی مدارک هویتی موکل خود را به همراه داشته باشد.

۴. برای تنظیم روز محضر و دفترخانه، حتما تقویم را چک کنید تا روز تعیین شده جزء تعطیلات رسمی نباشد.

۵. در برخی از موارد مشاور املاک، قرارداد را در ابتدا به صورت دستنویس می‌نویسد و پس از آن که به تایید طرفین رسید، به صورت تایپ شده تحویل طرفین می‌دهد. دقت کنید که نسخه دستنویس و تایپ شده هر دو از نظر قید جزئیات مرتبط با ملک یک‌جور باشند.

سخن آخر

تنظیم قرارداد و مبایعه نامه نویسی برای یکبار هم که شده سر راه زندگی تمامی افراد قرار می‌گیرد. پس چه بهتر که با آگاهی لازم و آشنایی کافی با قوانین مبایعه نامه نویسی وارد معامله شویم. در حال حاضر بهترین گزینه برای خرید و فروش خانه کلنگی، شمال کشور و استان مازندران است. سبک زندگی سخت و صنعتی شهرهای بزرگ، باعث استقبال بسیار زیاد پایتخت نشینان از سرمایه گذاری در استان خوش آب و هوای مازندران شده و در نتیجه می‌توان شاهد درخشش این منطقه از نظر رونق اقتصادی و سرمایه گذاری ملکی بیش از گذشته بود. در هر صورت چه خریدار باشید یا فروشنده، مشاوران مستر ملک با سال‌ها سابقه در زمینه معاملات املاکی همراه شما خواهند بود. با ما در تماس باشید.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

نحوه استعلام ملک اوقافی چگونه است؟

هم برای کسانی که قصد خرید مال وقفی را دارند و هم برای کسانی که قصد خرید مال شخصی را دارند، تشخیص مال وقفی از اموال شخصی ...

فروش ملک قبل از انحصار وراثت چه حکمی دارد؟

اگر قصد فروش ملک ورثه‌ای را دارید اما هنوز انحصار وراثت انجام نگرفته است، خریدار خوب هم برای ملک پیدا شده است و شما نمی‌...

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

وقتی افرادی یک خانه را به ارث می‌برند، همه آن‌ها یک سهم مشخص از دارایی دارند. درنتیجه ملک دارای چندین مالک است. در این ش...

بهترین املاک در شمال

همه به خوبی با شیوه کاری مشاوران املاک آشنا هستیم. از تعریف‌های اغراق آمیز درباره ملک مورد نظر گرفته تا تبلیغات تکراری و...

خرید خانه کلنگی در شمال

خرید ملک کلنگی در بازار مسکن همیشه با شک و شبهاتی روبرو بوده است. خانه کلنگی بخریم یا نخریم؟

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن