blogShape1

استان مازندران، یکی از معروف‌ترین مقاصد ایران در بین مسافران داخلی و خارجی است. جاذبه‎های توریستی و طبیعی شمال ایران در این استان به فراوانی وجود دارد. در این مقاله پس از معرفی استان مازندران به‌عنوان یک قطب گردشگری و بیان تاریخچه مختصری از آن به بررسی مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و توریستی آن می‌پردازیم. ازجمله: جاده چالوس، روستای جواهر ده، تله‌کابین نمک‌آبرود و .... ...

در جاذبه های توریستی و طبیعی شمال ایران غرق شوید

در جاذبه های توریستی و طبیعی شمال ایران غرق شوید

جاذبه‌های توریستی شمال ایران برای بسیاری از ایرانیان مترادف با دریا، سواحل آفتابی و البته باران است.
اکثر 14 میلیون ایرانی که سالانه به مازندران سفر می‌کنند، عاشق طبیعت هستند. مازندران به دلیل داشتن آب‌وهوای منحصربه‌فرد و ذخایر طبیعی، یکی از کهن‌ترین تمدن‌های تاریخ ایران را در سینه سخاوتمندانه خود حفظ کرده است. مازندران طیف وسیعی از تفرجگاه‌ها و مناظر طبیعی را برای جمعیت خسته پایتخت فراهم می‌کند. آن‌ها فقط باید به شمال سفر کنند. در اینجا تعدادی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی و گردشگری شمال ایران در استان زیبای مازندران را معرفی می‌کنیم.

جاذبه‌های طبیعی مازندران

 استان سرسبز مازندران، نه‌تنها گردشگران داخلی بلکه گردشگران خارجی را نیز به خود جذب می‌کند. 
احاطه شدن توسط دریای خزر، جنگل و کوه که آب‌وهوای فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند، دلیل اصلی این حجم از محبوبیت است و بستر ایجاد جاذبه‌های طبیعی و توریستی فراوانی در این منطقه شده است.
 شهرهای مهم آن ساری،نور، چمستان، چالوس،بابل، آمل، رویان، نوشهر، محمودآباد، تنکابن و ...هستند. 
در ادامه مهم‎ترین جاذبه‌های طبیعی مازندران را به شما معرفی خواهیم کرد:

1- جاده کرج - چالوس

 چهارمین جاده زیبای جهان با نام رسمی 59، یکی از پرطرفدارترین جاده‌های شمال ایران است که در آن منحصربه‌فردترین مناظر طبیعی، تاریخی و گردشگری وجود دارد.برای ساخت جاده چالوس در دوران رضاشاه پهلوی پل‌ها و تونل‌های طولانی و متعددی ساخته شده بود.جاده چالوس اولین جاده‌ای بود که از قطر رشته‌کوه البرز با عرض کم و فاصله کم عبور می‌کرد. احداث جاده در چنین مسیری، از شاهکارهای مهندسی آن زمان بود.

این جاده پرپیچ‌وخم کوهستانی در کنار جنگل بارانی در لبه پرتگاه بلند، آبشارها و چشمه‌های متعدد و همچنین سد امیرکبیر (سد کرج) قرار گرفتن دریاچه آن به‌موازات جاده از چشم‌اندازهای زیبای این راه است.
امکانات و اماکن گردشگری، تفریحی و ورزشی در این مسیر جاده چالوس را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران تبدیل کرده است.

  جاذبه‌های طبیعی مازندران- جاده چالوس

 

2- باداب سورت 

باداب سورت از چشمه‌های پلکانی کمیاب ایران و جهان است که شامل چندین چشمه با آب کاملاً متفاوت ازنظر رنگ، بو، طعم و حجم در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری قرار دارد. 
این چشمه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان پس از چشمه پاموکاله در ترکیه ثبت شده است. چشمه‌های باداب سورت از دو چشمه تشکیل شده است. یکی با حجم بالای آب، بسیار شور و در زمستان به دلیل شوری یخ نمی‌زند که دارای استخری به قطر 15 متر با عمق زیاد است و عمدتاً در تابستان برای شنا استفاده می‌شود.این آب برای درمان کمردرد و پادرد، بیماری‌های پوستی، روماتیسم، سردردهای میگرنی مفید است. 
چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه‌ها قرار دارد به رنگ‌ترش، قرمز و نارنجی است و اکسید آهن را از عمق سنگ‌ها به زمین می‌آورد. جریان آب رسوبی و معدنی این چشمه‌ها به‌مرورزمان لایه‌ها و حوض‌های پلکانی منحصربه‌فرد و بسیار زیبایی را به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز و اندازه‌های مختلف در دامنه پایین‌دست خود به وجود آورده است. ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌های کاج، بوته‌ها، بوته‌ها و دره‌های اطراف چشمه چشم‌اندازی چشم‌نواز را به وجود آورده است.

3- جنگل 3000 و 2000

این جنگل یکی از زیباترین و چشم‌نوازترین مناطق طبیعی ایران است. دره 3000 در ضلع غربی قله علم‌کوه با مناظر دیدنی، مراتع، جنگل‌های مرتفع و دشت واقع شده است و به دلیل داشتن آب‌وهوای مطبوع، رودخانه‌ها، آبشارها و چشمه آب یکی از مناظر زیبا و جاذبه‌های طبیعی شمال ایران است. همچنین منطقه 2000 نیز در شمال ایران با آب‌وهوای معتدل کوهستانی با تابستان‌های دلپذیر و زمستان‌های تا حدی سرد است.
ارتفاعات کوه گرد و قله سیالان (بلندترین قله تنکابن) از جاذبه‌های ورزشی مهم این منطقه است.

4- دریاچه ولشت

دریاچه ولشت دریاچه‌ای تنها و زیبا در دل جنگل‌های شمال ایران است. دریاچه ولشت در دامنه شمالی رشته‌کوه البرز و در جنوب شرقی شهرستان چالوس در استان مازندران واقع‌شده است.
این دریاچه در دره‌ای قرار دارد که آن را از بیرون پنهان کرده است و تا زمانی که از دره عبور نکنید زیبایی دریاچه را کشف نخواهید کرد. 
دریاچه ولشت حدود 150000 مترمربع مساحت دارد که یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین استان مازندران است پذیرای بازدیدکنندگانی است که به ورزش‌های آبی مانند قایق‌سواری و ماهیگیری علاقه دارند. 
با توجه به اینکه این دریاچه در مجاورت شهرستان کلاردشت قرار دارد، باعث شده است که بازدیدکنندگان زیادی از این پدیده طبیعی در استان مازندران به‌ویژه در فصول بهار و تابستان داشته باشند.

5- تالاب میانکاله

در روزگاری که بخش عمده سواحل شمالی ایران آسیب‌دیده است و سواحل بکر کمی در استان‌های شمالی وجود دارد، هنوز هم می‌توان ساحلی ماسه‌ای بدون ویلا و ساخت‌وساز در منتهی‌الیه شرقی این سواحل یافت.
تالاب میانکاله یکی از اصیل‌ترین نقاط ساحلی دریای خزر میزبان پرندگان زیادی است که هرساله برای مدتی این مکان را به‌عنوان پناهگاهی امن انتخاب می‌کنند.
تنوع در شبه‌جزیره میانکاله شما را شگفت‌زده می‌کند! به‌طوری‌که با حرکت از تالاب به سمت ساحل تپه‌های شنی پدیدار می‌شود که دریا را به کویر متصل می‌کند.
این تالاب منطقه‌ای حفاظت‌شده در شمال بهشهر است که در فهرست ذخایر زیست‌کره یونسکو به ثبت رسیده است.
 

  جاذبه‌های طبیعی مازندران- تالاب میانکاله

 

6- دریاچه سد الیمالات

دریاچه سد الیمالات در 8 کیلومتری شهر نور در مسیر جاده چمستان قرار دارد. این دریاچه در داخل جنگل پنهان شده است و به مکانی محبوب برای گردشگرانی تبدیل شده است که می‌خواهند از امکانات قایق‌سواری و ماهیگیری آن استفاده کنند. رستورانی نیز وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن غذا بخورند. 
 

7- جنگل الیمالات

جنگل‌های مختلط هیرکانی خزر 40 میلیون سال قدمت دارند و مساحتی بالغ بر یک میلیون و دویست هزار هکتار را دربرمی گیرند. این جنگل‌ها که از دوران سوم باقی‌مانده‌اند، موزه‌ای زنده به‌حساب می‌آیند که تکامل حیات گیاهی و جانوری را در طول میلیون‌ها سال به نمایش می‌گذارد. این جنگل‌ها بیش از 80 نوع درخت مختلف و 60 نوع درختچه مختلف دارند. جنگل‌های مختلط هیرکانی خزر زمانی زیستگاه ببر خزری بود که اکنون منقرض شده است. یکی از زیباترین جنگل‌های هیرکانی جنگل الیمالات است که در شهرستان نور قرار دارد.
این جنگل زیستگاه حیواناتی در آستانه انقراض مانند پلنگ ایرانی، قرقاول خزری و خرس قهوه‌ای و همچنین روباه کورساک و اردک منقار پهن است. این جنگل به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره یونسکو معرفی‌شده‌اند.

  جاذبه‌های طبیعی مازندران – دریاچه و سد الیمالات

 

8- جواهرده

جواهرده روستایی در ارتفاعات استان مازندران است که تنها 27 کیلومتر با رامسر فاصله دارد. در ماه‌های سرد سال این روستا تقریباً خالی از سکنه است اما در ابتدای بهار علاوه بر جمعیت ساکن در این روستا، گردشگران زیادی نیز از آن دیدن می‌کنند. 
مردم جواهرده به دامداری و کشاورزی و باغداری اشتغال دارند. تولید صنایع‌دستی مانند نمد، سفال و فلزکاری نیز در این روستا رواج دارد. انواع ترشی‌های خانگی، دستبافت زنانه و نان محلی از سوغات این روستا است.
در روستای جواهرده و اطراف آن چشمه‌های متعددی وجود دارد که آب شرب روستا را تأمین می‌کند. 
در اطراف جواهرده آبشارهای دائمی و فصلی وجود دارد. همچنین پارک جنگلی صفارود در کیلومتر 9 جاده جواهرده واقع شده است.

9- جنگل نور

پارک جنگلی نور در 5 کیلومتری شهر نور در مسیر جاده نور محمودآباد قرار دارد. 
این پارک جنگلی با مساحتی بالغ بر 3600 هکتار، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه و یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ایران است. 
درختان درهم‌تنیده زیبای جنگل مناظر بی‌نظیری را خلق کرده‌اند که صحنه‌های خوبی برای عکاسی از طبیعت می‌سازند. دارای رستوران، زمین‌بازی برای کودکان، زمین‌های ورزشی و مسجد است.
بهار و تابستان بهترین فصل برای سفر به این منطقه و رفتن به سفرهای کمپینگ در آنجا است.

10- چشمه آبگرم لاویج

چشمه آبگرم لاویج در 25 کیلومتری شهر نور در مسیر جاده نور-چمستان قرار دارد. این چشمه در میان دره‌های سرسبز رشته‌کوه‌های البرز احاطه شده است. این چشمه آب گرم برای درمان دردهای مفصلی، استخوان درد، روماتیسم و ​​بیماری‌های پوستی مفید است. یکی از مهم‌ترین خواص این چشمه تأثیر آن در درمان یرقان است. 

11- دریاچه خضر نبی

دریاچه مذکور در شمال نوشهر و در میان جنگل قرار دارد. بومیان معتقدند این دریاچه مقدس است. دریاچه‌ای آب شیرین با مساحتی کمتر از نیم هکتار است. همین امر یک پناهگاه طبیعی برای انواع پرندگان و حیات‌وحش فراهم می‌کند. این منطقه زیبا به دلیل چشم‌انداز طبیعی خود به‌ویژه در فصول بهار، تابستان و پاییز نفس‌گیر است.

12- تالاب سرخ

 بازدید از این تالاب زیبا مخصوص کسانی است که از اوایل آذرماه و زمستان به این منطقه سفر می‌کنند. در زمستان‌ها قوی‌هایی معروف به “قوی وحشی” مسافتی حدود 5هزار کیلومتر را طی می‌کنند و از مناطق سردسیر به سرخ رود می‌آیند. پس اگر در زمستان به محمودآباد سفر کردید تماشای این قوی‌های مهاجر را از دست ندهید. تالاب سرخ در شهر سرخ‌رود محمودآباد و نزدیک به محله وزرا واقع شده است.

  جاذبه‌های طبیعی مازندران – تالاب سرخ

 

13- جنگل‌های آمل

این منطقه با مناظر مرتفع و دره‌هایش دارای جنگل‌های انبوه است. تپه‌های بلند آن مشرف به دشت است و تا دامنه‌های بلند کوه‌های دماوند امتداد دارد. دره‌های صخره‌ای باشکوه و عمیق، رودخانه‌ها، چشمه‌های متعدد، آبشارهای مرتفع، پوشش گیاهی رنگارنگ، انواع حیات‌وحش، چشمه‌های آب‌گرم، ییلاقی‌ها و سکونتگاه‌های روستایی ازجمله عواملی هستند که می‌توانند جذابیت خود را نشان دهند.

جاذبه‌های توریستی مازندران

مازندران به‌عنوان منطقه‌ای اساساً توریستی به شمار می‌رود و باوجوداینکه می‌توان برنامه سفر طولانی یک روزه را برای آن پیشنهاد کرد، بااین‌حال ظرفیت پذیرایی از یک بازدیدکننده را برای هفته‌ها بدون خستگی و یکنواختی دارد. مازندران صدها جاذبه گردشگری توریستی دارد و نحوه برنامه‌ریزی برای بازدید از آن و چند روز کاملاً به سلیقه و ترجیح خود شما بستگی دارد و بنابراین کاملاً منعطف است. در ادامه تعداد مهمی از جاذبه‌های توریستی مازندران را معرفی خواهیم کرد که می‌توانید برای برنامه‌ریزی سفر خود از آن‌ها ایده بگیرید.

1- مجتمع توریستی نمک‌آبرود

نمک‌آبرود یکی از زیباترین مجموعه‌های تفریحی و توریستی شمال ایران با دو بخش اصلی شهرسازی و امکانات گردشگری فراوان است. 
مجتمع اقامتی-تفریحی نمک‌آبرود در شمال توسط دریای خزر و پارک جنگلی و ارتفاعات مادوبن (از ارتفاعات رشته‌کوه البرز) در جنوب با محل اسکان مسافران و همچنین اختلاف دمایی حدود 10 درجه سانتی‌گراد نسبت به دامنه کوه‌ها احاطه‌شده است. در ماه‌های گرم سال جاذبه بصری زیبایی ایجادشده است.
امکانات تفریحی و رفاهی موجود در این منطقه عبارت‌اند از: 

  • تله‌کابین نمک‌آبرود (بلندترین تله‌کابین ایران با چشم‌انداز پانوراما ارتفاع 970 متر مشرف به جنگل و دریای خزر) مجتمع‌های تفریحی کوالیون (نمایش شیرهای دریایی)
  • سینما 4 بعدی
  • دریاچه مصنوعی با قایق‌های پدالی
  • باشگاه تیراندازی
  • زمین تنیس
  • کارتینگ
  • سورتمه‌سواری
  • جاده دوچرخه‌سواری (خانم‌ها و آقایان)
  • شهربازی کودکان
  • پینت بال
  • استراحتگاه اسکیت
  • پاور هانگ گلایدر و اسکای واکر
  • پرواز با هواپیمای دو نفره 
  • سایر امکانات ازجمله مراکز خرید، رستوران‌ها، هتل‌ها و مرکز تفریحی ساحل دریا
جاذبه‌های توریستی مازندران- تله‌کابین نمک‌آبرود



2- کاخ مرمر در رامسر

با فرارسیدن تابستان مسافران زیادی به رامسر در استان مازندران سفر می‌کنند تا در جنگل‌های انبوه، مناطق دیدنی ییلاق و سواحل شنی دریای خزر به تفریح ​​بپردازند. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی رامسر که نباید از آن غافل شد، کاخ مرمر یا کاخ سلطنتی است، بنایی که در بهترین نقطه شهر می‌توان یافت.
کاخ مرمر واقع در خیابان رجایی، هشت دقیقه با هتل قدیمی رامسر فاصله دارد و ازآنجا فقط ده دقیقه رانندگی می‌کنید تا به ساحل زیبای دریای خزر برسید. کاخ مرمر در سال 1316 هجری شمسی در زمان پهلوی اول ساخته شد.
این کاخ دارای یک تالار مرکزی و چندین اتاق بزرگ شرقی و غربی است. مبلمان، لوستر، شمعدان، میزتحریر و سایر ظروف تزیینی که قدمت آن‌ها به دوران پهلوی اول می‌رسد، همراه با گچ‌بری سقف و شومینه برای بسیاری از بازدیدکنندگان بسیار جالب است.
همچنین لازم به ذکر است که باغ و عمارت کاخ مرمر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

3- مجموعه تاریخی عباس‌آباد

مجموعه تاریخی عباس‌آباد باغ و دریاچه‌ای است که در شهرستان بهشهر واقع‌شده است. شاه‌عباس صفوی در سال 1612 دستور ساخت این مجموعه را داد و سرانجام به یکی از برجسته‌ترین و بی‌بدیل‌ترین باغ‌ها در منطقه‌ای غیر کویری ایران منتهی شد.
مجموعه تاریخی عباس‌آباد در 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته‌کوه البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار دارد. این مجموعه شامل سد ساروج (ملات ضدآب سنتی مورداستفاده در معماری ایرانی) معروف به سد عباس‌آباد، مخزن سد و دریاچه با عمارت اصلی در وسط، باغ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری برای نگهبانی و نگهبانی است. 
این مجموعه زیبا در سال 1390 به همراه هشت باغ دیگر تحت عنوان «باغ ایرانی» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جاذبه‌های توریستی مازندران- مجموعه تاریخی عباس آباد


4- متل قو

پربازدیدی‌ترین مرکز خرید و سرگرمی خانوادگی در اطراف چالوس متل قو است. افراد زیادی هرساله برای خرید در سطح جهانی و سرگرمی در فضای باز ازجمله جت اسکی، رکاب زدن، پارویی، کروز و پیاده‌روی در جنگل‌های برجسته از متل قو بازدید می‌کنند. اما کمتر از غار دانیال در دل کوه البرز که دومین غار آبی بزرگ ایران است، اطلاع دارید.

5- موزه گالری دیدی

یکی از دلایل محبوبیت ایزدشهر در میان گردشگران، موزه گالری دیدی است. این موزه بسیار جذاب و دیدنی نه‌تنها در کل استان مازندران، بلکه در کل ایران نیز منحصربه‌فرد است.
عشق به فرهنگ و هنر ایرانی باعث شد تا علی توسلی، چندین سال شروع به خرید و جمع‌آوری آثار هنرمندان معاصر کند و در سال 1395، با بودجه بالای 300 میلیارد تومان یکی از بی‌نظیرترین موزه‌های ایران را در ایزدشهر تأسیس کند و این آثار را در معرض نمایش قرار دهد. 
موزه گالری دیدی در مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی دیدی قرار دارد که این مجتمع دارای پارکینگ اختصاصی است و گردشگران باید برای ورود به این مجموعه، هزینه ورودی را پرداخت کنند.
در مجموعه دیدی، تعداد زیادی رستوران و کافی‌شاپ نیز وجود دارد که ازنظر قیمت و کیفیت مناسب هستند.

6- تپه‌های باستانی سرخ‌رود

یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی محمودآباد، تپه‌های باستانی سرخ‌رود هستند که قدمت آن‌ها به ۲۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. اگر به قسمت جنوبی  تپه‌های سرخ‌رود بروید، دو تپه بزرگ را خواهید دید که به نام تپه‌های قلاکتی معروف هستند. این تپه‌ها در عهد ساسانیان به دست رومیان به آتش کشیده شدند و بر طبق اسناد باقی‌مانده از کتاب‌های تاریخی، قلعه‌ای به نام ماهانه سر بر ارتفاع آن وجود داشته است.
شکوه، عظمت و زیبایی تپه‌های قلاکتی به‌قدری چشمگیر است که از آن با نام تخت جمشید مازندران یاد می‌کنند. اگر به شهر محمودآباد سفر کردید، تماشای تپه‌های باستانی سرخ‌رود را از دست ندهید.

حرف آخر

استان سرسبز مازندران با طبیعتی بی‌نظیر و آب‌وهوای معتدل در سواحل جنوبی دریای خزر یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران به شمار می‌رود. در این منطقه مسیرهای پیاده‌روی متنوع و جاذبه‎های توریستی و طبیعی متعددی در انتظار شماست. 
شما می‌توانید یک هتل مجلل برای اقامت یا یک مکان منحصربه‌فرد در قلب جنگل‌ها برای کمپ پیدا کنید. خرید ویلا در این استان به شما کمک خواهد کرد بدون دغدغه برای تعطیلات خود برنامه‌ریزی کنید. فهرست بهترین مناطق و املاک استان مازندران را در مستر ملک دنبال کنید.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

ریسک خرید ملک در خارج از کشور

همه سرمایه‌گذاری‌ها دارای ریسک هستند. چه در کشور خود باشید و چه برای یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دنیا سفر می‌کنید، هم...

چمستان انتخاب پرسود برای خرید ویلا و زمین

خرید ویلا و زمین در چمستان، دو گزینه پرسود و پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری در مازندران هستند. خرید ویلای شهرکی در چمستان ام...

یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر می خواهید بدانید یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت اصولی و بدون دردسر چه ویژگی هایی باید داشته باشد، در اینجا چند نکته...

خرید زمین در شمال بهتر است یا ویلا؟

خرید زمین و ویلا در شمال دو گزینه طلایی ای هستند که سرمایه گذاران را با تردید رو به رو کرده اند. خرید زمین در شمال بهتر ...

سود بانکی بهتر است یا خرید زمین؟

اگر مقداری پول دارید و در دو راهی سرمایه گذاری در بانک و کسب سود بانکی یا خرید زمین و دستیابی به سود در بلند مدت مانده ا...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن