blogShape1

در این مقاله ضمن معرفی مزایای پروژه‌های ساخت آپارتمان مشارکتی باهم به بررسی نکات مهمی که باید در زمان عقد قرارداد آن توجه داشته باشید، مالک هستید یا سازنده قرقی ندارد دانستن این نکات را از دست ندهید. ...

10 نکته مهم که باید برای ساخت آپارتمان مشارکتی بدانید

10 نکته مهم که باید برای ساخت آپارتمان مشارکتی بدانید

وقتی قرار باشد یک فرد به‌عنوان صاحب زمین و فرد دیگری به‌عنوان سرمایه‌گذار با همکاری همدیگر زمین را تبدیل به یک ساختمان، آپارتمان و یا مجتمع مسکونی، تجاری و اداری کنند نوبت به قرارداد مشارکت در ساخت می‌شود.
البته در بعضی مواقع نیز ممکن است تمام طرف‌های قرارداد مالک زمین باشند و همیشه به این صورت نیست که یک نفر به‌عنوان سرمایه‌گذار به پروژه ساخت آپارتمان مشارکتی وارد شود بلکه ممکن است مالکین زمین دست‌به‌دست هم داده و زمین را بسازند.
در تنظیم قرارداد ساخت آپارتمان مشارکتی دست شما کاملاً باز است و می‌توانید هرگونه توافقی درباره مسئولیت طرفین داشته باشید و قانون‌گذار هم به توافق شما احترام می‌گذارد. 
اما در ساخت آپارتمان مشارکتی باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟ برای یافتن پاسخ در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

در فرآیند ساخت آپارتمان مشارکتی چه اتفاقی می‌افتد؟

برای پروژه‌های ساخت‌وساز به‌صورت مشارکتی، ساخت آپارتمان مشارکتی یک ایده تقریباً مقرون به‌صرفه است. 
این نوع قراردادها دارای مزایا و معایبی است. 
فرض کنید شما دارای یک ملک قدیمی هستید که می‌خواهید آن را تخریب کنید و یک آپارتمان‌ نوساز به‌صورت چند واحدی با نمایی بسیار زیبا به‌جای آن بسازید. هدف شما از اجرای این تحول، تبدیل بافت فرسوده ساختمان قدیمی خود به بافت نوساز بوده و از طرف دیگر می‌خواهید در آینده چند واحد از آپارتمان‌های خود را اجاره بدهید و از آن یک منبع درآمدزا داشته باشید.
این ترتیب شما برای ساخت یک پروژه مسکونی جدید برنامه‌ریزی اولیه را ارائه کرده‌اید، اما ممکن است شما تخصص ساخت‌وساز نداشته باشید و به مراحل قانونی پروانه ساخت و سایر موارد نیز آشنا نباشید؛ از طرفی هم بودجه کافی برای صفر تا صد کامل کردن پروژه نیز در اختیار ندارید، بنابراین برای شما بهترین راهکار تنظیم یک قرارداد مشارکت در ساخت خواهد بود.
زمانی که شما یک فرد باتجربه در حوزه ساخت‌وساز یا یک شرکت پیمانکاری را به‌عنوان طرف معامله برای مشارکت در ساخت زمین خود انتخاب می‌کنید در حقیقت، تمام پروژه ساخت مجتمع مسکونی نوساز را به او واگذار خواهید کرد تا از 0 تا 100 برای شما انجام شود. درازای آن شما نیز در برخی از قسمت‌ها یا به‌صورت درصدی از سود نهایی با او شریک خواهید شد.
 این دقیقاً همان قرارداد مشارکت در ساخت است که درنهایت به نفع شما خواهد بود.

 

  ساخت آپارتمان مشارکتی – نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت

نکات مهم در تنظیم قرارداد ساخت آپارتمان مشارکتی

  1. برای محاسبه درصد سود میان و میزان مشارکت میان هر دو طرف قرارداد مشارکت در ساخت، باید نرخ تورم در کنار تغییرات قیمت بازار مسکن در نظر گرفته ‌شود.
  2. در شهرهای مختلف هزینه‌های ساخت و ساز، متفاوت است اما در یک منطقه خاص شهر بر اساس قیمت هر متر مربع محاسبات آپارتمان نوساز انجام می‌شود.
  3. در قرارداد ساخت آپارتمان مشارکتی، سهم شرکت پیمانکار و مالک از میانه ۵۰ درصد به عنوان معیار، پیروی نمی کند مثلا ۵۵ درصد سهم صاحب زمین یا صاحب اصلی ملک و  ۴۵درصد  نیز سهم شرکت پیمانکار در نظر گرفته می شود. البته این درصدها می‌تواند به صورت 60 و 40 نیز متغیر باشند.
  4. در تنظیم قرارداد ساخت آپارتمان مشارکتی در تمام شرایط علی الخصوص در زمان تعیین میزان سود، با نظر دو طرف نهایی می شود؛ اما شرایط عرف جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود.
  5. قبل از  شروع پروژه، یک وجه بلاعوض توسط شرکت سازنده یا شرکت پیمانکار به مالک زمین پرداخت می‌کند تا بتواند در طول ساخت پروژه، محل اسکان برای خود فراهم کند.
  6. در این قراردادها باید به دقت مسئولیت‌ها و وظایف هر دو طرف قرارداد تعیین و ذکر شود. چنانچه یکی از طرفین قرارداد به تعهدات و وظایف خود عمل نکنند، حق فسخ قرارداد مشارکت در ساخت برای طرف دیگر امکان‌پذیر است.
  7. سعی کنید در قراردادهای ساخت آپارتمان مشارکتی از چک معتبر بانکی به جای سفته استفاده کنید. به این دلیل که بعدها درصورت نیاز برای مشکلات آینده امکان پیگیری بهتر برای شما فراهم خواهد بود.
  8. اگر در طول مدت انجام پروژه، مالک ساختمان یا زمین فوت کند، وراث او باید عهده دار مراحل ادامه پروژه شوند.
  9. قراردادهایی مانند ساخت آپارتمان مشارکتی اکثر مواقع بر اساس نحوه فعالیت شرکت سازنده و بودجه مالی صاحب زمین تنظیم می گردند.
  10. تعیین و اخذ ضمانت برای اجرای پروژه در قرارداد مشارکت در ساخت الزامی است.

حرف آخر

توجه داشته باشید چنانچه می‌خواهید از شرکت‌های پیمانکاری با مالکیت حقوقی خدمات مشارکت در ساخت‌وساز را دریافت کنید، حتماً از اعتبار عملکرد و فعالیت‌های شرکت اطمینان حاصل کنید تا از ایجاد خسارت‌های جدی به ملک یا زمین جلوگیری کنید.
بهتر است هنگام قرارداد ساخت آپارتمان مشارکتی، از شخصی معتمد به نام داور یا حاکم در قرارداد کمک بگیرید که نقش قضاوت کننده را بر عهده داشته باشد. اگر به‌عنوان سازنده یا مالک به دنبال پروژه مشارکت در ساخت هستید، تیم مسترملک در شمال کشور می‌تواند به شما کمک کنند.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

از قشنگی‌های خرید ویلا لب آب چه می‌دانید؟

در این مقاله به بررسی فواید سلامتی و مزایای خرید ویلا لب آب می‌پردازیم.

مشاوره خریدوفروش ویلا در امیرآباد چمستان

در این مقاله پس از آشنایی با موقعیت مکانی و جغرافیایی امیرآباد به بررسی مزایای خرید ویلا در این منطقه از چمستان در استان...

خرید ویلا در چمستان با سند به کمک مسترملک

اگر برای خرید ویلا در چمستان دچارترید شدید و نمی‌دانید که آیا در این منطقه املاک سنددار وجود دارند یا نه ما در این مقاله...

6 نکته برای فروش فوری ویلا در شمال

هنگامی‌که به دنبال فروش فوری ویلا در شمال هستید، با استخدام یک مشاور املاک شروع کنید تا بسیاری از فرآیندها را از طرف شما...

نکاتی که باید درباره داشتن ویلای استخردار بدانید

این مقاله به برخی از مزایا و معایب اصلی خرید ویلا استخر دار در شمال می‌پردازد. درحالی‌که این ممکن است این فهرست تمام مزا...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن