blogShape1

وقتی افرادی یک خانه را به ارث می‌برند، همه آن‌ها یک سهم مشخص از دارایی دارند. درنتیجه ملک دارای چندین مالک است. در این شرایط چنین ملکی را ملک ورثه‌ای می‌گویند. در زمان خرید ملک ورثه‌ای باید به گواهی انحصار وراثت، لزوم حضور، موافقت و امضای همه وراث، احراز مالکیت شخص متوفی و وصیت‌نامه متوفی را بررسی کنید. ...

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

شاید برای شما هم پیش ‌آمده باشد زمانی ‌که به دنبال خرید ملک هستید، در میان املاکی که به شما پیشنهاد می‌شود با ملک ورثه‌ای مواجه شوید که اتفاقاً سلیقه و نظر شما را نیز تامین می‌کند. 
در این‌ مورد زمانی ‌که شما طالب خرید ملک ورثه‌ای می‌شوید، باید برخی از مسائل حقوقی را در نظر بگیرید تا بتوانید معامله خوب و سودمندی را داشته باشید. برای بررسی نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای  با ما همراه باشید.

بررسی گواهی انحصار وراثت 

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید ملک ورثه‌ای باید به آن توجه داشته باشید این است که پیش ‌از هر کاری از طرف فروشنده معامله بخواهید گواهی انحصار وراثت را به شما ارائه دهد و چنانچه دسترسی به این گواهی ندارد و یا این‌که خودتان قصد اقدام دارید، می‌توانید از طریق شورای حل اختلافی که در محل اقامت متوفی قرار دارد درخواست دهید، یک نسخه از گواهی انحصار وراثتی که قبلاً توسط وراث مراحل آن انجام ‌شده است را در اختیار شما قرار دهند.
در این گواهی تمام وراثی که از اموال به ‌جا مانده از متوفی ارث می‌برند و نیز میزان سهم‌الارث مشخص می‌شود.به این وسیله شما می‌توانید متوجه شوید که با چند نفر به‌عنوان فروشنده‌ طرف معامله خواهید شد.

لزوم حضور، موافقت و امضای همه وراث

در زمان معامله اطمینان حاصل کنید که تمام وراث از معامله مطلع هستند و باید در زمان انجام معامله و تنظیم مبایعه‌نامه حضور داشته باشند و یا به یک نفر وکالت تام داده باشند.
چنانچه تعدادی از وراث قصد فروش سهم‌الارث خود را داشته باشند اما یک یا چند نفر از آن‌ها مبایعه‌نامه را امضاء نکرده و حاضر به فروش نشوند، خریدار فقط می‌تواند از طریق دادگاه، سایر وراث را ملزم به فروش نماید. به این دلیل که از نظر قانون آن تعداد ورثه که مبایعه‌نامه را امضاء کرده‌اند تنها نسبت به میزان سهم خود حق فروش دارند.

 

ورثه صغیر یعنی چه؟

اگر در میان ورثه اشخاصی کمتر از سن ١۵ سال وجود داشته باشند، طبق قانون از تصرف در اموال و حقوق مالی خود ممنوع بوده و حق معامله آن‌ها به دست ولی یا قیم قانونی است. 
اگر در زمان معامله ملک ورثه‌ای، شخص صغیر و یا محجور وجود دارد که دارای قیم است، قیم به‌تنهایی اجازه فروش اموال غیرمنقول  فرد صغیر را ندارد و باید در ابتدا قصد خود را از فروش ملک به اداره سرپرستی قوه قضاییه اعلام نماید، پس از آن دادستان صلاح صغیر را بررسی کرده و در صورت احراز این امر اجازه فروش ملک ورثه‌ای داده می‌شود.
نتیجه اینکه خریدار می‌بایست از کسی که قیم ورثه صغیر است بخواهد علاوه بر قیم‌نامه، مجوز دادگاه سرپرستی مربوطه مبنی بر اجازه فروش ملک صغیر را نیز در زمان معامله ارائه دهد.

بررسی احراز مالکیت شخص متوفی

ازنظر قانون فقط کسی مالک محسوب می‌شود و می‌تواند ملکی را انتقال دهد که سند قانونی ملک به نام او در دفتر املاک ثبت ‌شده باشد. بنابراین حتماً بررسی کنید که ملک به نام فرد متوفی یا شخص دیگری غیر از وراث است.
در حال حاضر روال انتقال ملک ورثه‌ای به این صورت است که حتی اگر ملک به نام متوفی نیز باشد، وراث حتی با پرداخت مالیات بر ارث و هزینه‌های دارایی نیز نمی‌توانند مستقیماً ملک را از متوفی به نام خریدار انتقال دهند. باید ابتدا انتقال از نام متوفی به نام فروشندگانی که وراث هستند تغییر کرده و سند به نام وراث صادر شود.
در مرحله بعد می‌توان سند را به خریدار انتقال داد.

بررسی وصیت‌نامه

 در زمان تنظیم و انتقال سند در دفترخانه باید از وراث اقرارنامه کتبی مبنی بر اینکه هیچ‌گونه وصیت‌نامه‌ای از متوفی نسبت‌ به تقسیم ملک ورثه‌ای وجود ندارد و اگر هم وجود داشته ‌پیش‌ازاین توسط دادگاه تنفیذ شده است، بگیرید.
در این اقرارنامه باید فردی را به‌عنوان ضامن پرداخت غرامت مشخص کنید تا چنانچه بعداً ثابت شد که این ملک مستحق الغیر و در حقیقت متعلق به شخص دیگری است دچار ضرر و زیان نشوید.

حرف آخر

هنگامه که مالک ملکی فوت می‌کند، ملک به وراث او انتقال پیدا می‌کند. در این شرایط چنین ملکی را ملک ورثه‌ای می‌گویند. در این مقاله باهم به بررسی نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای پرداختیم. اگر به ارائه جزئیات بیشتر در این زمینه و دریافت نکات کلیدی پیرامون مراحل خریدوفروش ملک ورثه‌ای در شمال نیاز دارید مشاوران مسترملک بهترین انتخاب شما خواهند بود. 

 


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

نحوه استعلام ملک اوقافی چگونه است؟

هم برای کسانی که قصد خرید مال وقفی را دارند و هم برای کسانی که قصد خرید مال شخصی را دارند، تشخیص مال وقفی از اموال شخصی ...

فروش ملک قبل از انحصار وراثت چه حکمی دارد؟

اگر قصد فروش ملک ورثه‌ای را دارید اما هنوز انحصار وراثت انجام نگرفته است، خریدار خوب هم برای ملک پیدا شده است و شما نمی‌...

بهترین املاک در شمال

همه به خوبی با شیوه کاری مشاوران املاک آشنا هستیم. از تعریف‌های اغراق آمیز درباره ملک مورد نظر گرفته تا تبلیغات تکراری و...

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

اگر تجربه‌ای از سرمایه گذاری روی املاک ندارید و در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به فروش خانه کلنگی خود هستید، باید بگو...

خرید خانه کلنگی در شمال

خرید ملک کلنگی در بازار مسکن همیشه با شک و شبهاتی روبرو بوده است. خانه کلنگی بخریم یا نخریم؟

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن