blogShape1

اگر می خواهید بدانید یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت اصولی و بدون دردسر چه ویژگی هایی باید داشته باشد، در اینجا چند نکته مهم وجود دارد که می تواند موفقیت شراکت شما را تضمین کند. ...

یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

آیا خانه یا زمین قدیمی دارید و می‌خواهید آن را به یک آپارتمان شیک تبدیل کنید، اما با کمبود بودجه و تخصص برای بهسازی و بازسازی آن مواجه هستید؟ و یا با وجود داشتن بودجه، تخصص و تجربه کافی برای ساخت ملک، آیا پول کافی برای خرید زمین مناسب ندارید؟
اگر چنین شرایطی دارید و به هر دلیلی به دنبال سازنده یا مالک برای مشارکت در ساخت‌وساز هستید، حتماً به تمام جوانب قانونی این ساخت‌وساز توجه کنید.
اگرچه میزان سهم مالک و سازنده در تمامی پروژه‌ها مشخص نشده است و این قرارداد به‌صورت توافقی بین دو نفر است، اما شما می‌توانید با دریافت مشاوره از تیم کارشناسی مستر ملک، اطلاعات دقیقی از قراردادهای مشابه پروژه خود در منطقه کسب کنید.

قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

پروژه های ساختمانی به دلیل ماهیت خود با بسیاری از مهارت های مورد نیاز برای انجام یک کار مرتبط هستند. همه چیز از مجتمع آپارتمانی چند طبقه گرفته تا یک خانه کوچک در زمین مسکونی نیاز به برنامه ریزی دقیق و نیروی کار برای تکمیل پروژه دارد.
یک سازنده مسئولیت اجرای یک پروژه ساختمانی را بر عهده دارد. آنها در ازای زنده کردن اموال از مشتری هزینه دریافت می کنند.
قرارداد مشارکت در ساخت یک سند رسمی بین سازنده و کارفرما است که در آن شرایط و ضوابط مربوط به کاری که باید انجام شود را مشخص می کند.

دلایل اهمیت نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت اصولی

درحالی‌که یک قرارداد ساخت‌وساز پاسخی به همه مسائل احتمالی در یک ساخت‌وساز نیست، یک سند حیاتی برای ایجاد مرزها و پاسخگویی برای همه طرف‌های درگیر است.
اگر پروژه‌های ساختمانی به‌درستی مدیریت نشوند، می‌توانند به‌سرعت گیج‌کننده شوند و اگر قرارداد به‌خوبی تنظیم نشود با مشکلات زیر روبه‌رو خواهید شد:

  • مشتریان ممکن است در طول کار چندین بار نظر خود را تغییر دهند.
  • پیمانکاران فرعی با موقعیت‌های غیرقابل‌پیش‌بینی مانند آب‌وهوای نامناسب یا مواد آسیب‌دیده مواجه می‌شوند.
  • ازآنجایی‌که مشاغل بیشتر از حد انتظار طول می‌کشد، بودجه‌ها به باد می‌رود.
  • پرداخت‌ها به هر دلیلی از دست می‌رود.
  • یا گاهی اوقات، به دلیل تضاد رویکردها، اختلافاتی بین مشتری و سازنده ایجاد می‌شود.
  • در صورت بروز اختلاف، قرارداد مشارکت در ساخت سند مرجع در انجام مراحل قانونی خواهد بود.
  نمونه قرارداد مشارکت در ساخت – ساختمان نیمه کاره و غروب خورشید

 

مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت اصولی

داشتن یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت سازگار و متفکر در محل شما را در موقعیت بسیار بهتری قرار می‌دهد. 
بااین‌حال، ما برخی از بهترین و مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت اصولی را برای استفاده بیشتر از سند شما شناسایی کرده‌ایم.

1- تعیین دقیق تعهدات سازنده

به‌عنوان یک سازنده، باید در مورد محدوده پروژه ساخت مشتری خود شفاف باشید. شما باید بر ترکیبی از تجربیات خود تکیه کنید تا مسئولیت‌های شما به‌طور دقیق مشخص شود.
ما می‌دانیم که فهرست کردن همه وظایف خود در یک سند قرارداد ساده ممکن است امکان‌پذیر نباشد، بنابراین ما شما را تشویق می‌کنیم که روی ترسیم نقاط عطف کلیدی یک ساخت‌وساز تمرکز کنید.

ملاحظات دیگر این است که خدمات خود را متناسب با نیازهای مشتریان خود تنظیم کنید.
در زیر چند سؤال وجود دارد که می‌توانید از مشتریان بپرسید تا هرگونه مشکل احتمالی در مورد پروژه را شناسایی کنند.

  • آیا قبلاً با سازندگان کار کرده‌اید؟ اگر چنین است، چه چیزی را در مورد خدمات دوست نداشتید؟
  • در یک سازنده به دنبال چه هستید؟
  • آیا اهداف پایداری برای این پروژه دارید؟
  • بودجه شما چقدر است؟
  • از هر ترکیبی از این سؤالات به همراه نقشه‌های ساختمانی برای ارائه یک محدوده پروژه دقیق استفاده کنید.

2- مشخص کردنن روند اصلاحات

مهم نیست چقدر برنامه‌ریزی از قبل انجام می‌دهید، گاهی اوقات نمی‌توانید از نیاز به تغییر روش جلوگیری کنید. آب‌وهوا، بودجه، پیمانکاران بد تعدادی از متغیرهای کار ساختمانی هستند.
یکی از عوامل قابل‌کنترل در یک کار ساختمانی، مدیریت انتظارات مشتری است. مشتریان می‌توانند نظر خود را تغییر دهند و بخواهند دوره‌ها را اضافه، کم یا کاملاً تغییر دهند.
تغییرات مداوم پروژه برای شما زمان‌بر و پرهزینه خواهد شد و می‌تواند کاملاً باعث ناامیدی شما شود. 
برای کاهش این خطر، قوانین اساسی برای نحوه برخورد طرفین با اصلاحات ایجاد کنید.
به‌عنوان مثال، اگر مشتری درخواست تغییری خارج از محدوده قرارداد اصلی شما کرد، یک بند در توافقنامه خود اضافه کنید که در آن همه طرفین باید تغییرات را به‌صورت کتبی امضا کنند. طرفین می‌توانند هرگونه تغییر در بودجه، پیمانکاران فرعی، مواد یا هر جنبه دیگری را که ممکن است بر این اصلاحیه تأثیر بگذارد، ارزیابی کنند.
تا زمانی که طرفین با تغییرات موافق نباشند، هیچ کاری نمی‌تواند ادامه یابد.
داشتن یک فرآیند بازبینی قابل‌اعتماد سازنده را از انجام کارهای غیرضروری محافظت می‌کند و مشتری را در قبال درخواست‌های خود مسئول می‌داند.

3- تعیین شرایط پرداخت

هزینه‌های شما به‌طور قابل‌درک در خط مقدم ذهن مشتری شما است، زیرا به‌طور قابل‌توجهی بر بودجه و توانایی آن‌ها برای تکمیل پروژه تأثیر می‌گذارد.
بسته به تجاری یا مسکونی بودن پروژه‌ها یا دسترسی مشتری به سرمایه شما، پیشنهاد می‌کنیم چند گزینه برای شرایط پرداخت ارائه دهید.

  • اگر مشتری می‌تواند با اطمینان هزینه‌های شما را بپردازد، می‌توانید در زمان تکمیل، یک سپرده و مانده را شارژ کنید.
  • از طرف دیگر، می‌توانید پرداخت‌های پیشرفت را ترتیب دهید که در آن هر مقدار معینی از روزها، هفته‌ها یا ماه‌ها به شما پرداخت می‌شود.
  • با مشتری خود کار کنید و محدوده پروژه برای رسیدن به ساختار پرداختی که همه از آن راضی هستند قرار دهید.

کلام آخر

پروژه‌های ساختمانی پویا هستند و ما می‌دانیم که شرایط و ضوابط ممکن است بسته به نیاز مشتری شما نیاز به تنظیم داشته باشد. ما مهم‌ترین ویژگی‌های یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما معرفی کردیم اما می‌توانید در صورت نیاز در الگوی خود تغییراتی را اعمال کنید.
توجه به این نکته مهم است که اگر تمایل به ایجاد تغییرات قابل‌توجه در الگوی خود دارید، ارزش آن را دارد که با یک وکیل یا مشاورین متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید که خود را در معرض خطر قرار نمی‌دهید.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

ریسک خرید ملک در خارج از کشور

همه سرمایه‌گذاری‌ها دارای ریسک هستند. چه در کشور خود باشید و چه برای یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دنیا سفر می‌کنید، هم...

چمستان انتخاب پرسود برای خرید ویلا و زمین

خرید ویلا و زمین در چمستان، دو گزینه پرسود و پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری در مازندران هستند. خرید ویلای شهرکی در چمستان ام...

در جاذبه های توریستی و طبیعی شمال ایران غرق شوید

استان مازندران، یکی از معروف‌ترین مقاصد ایران در بین مسافران داخلی و خارجی است. جاذبه‎های توریستی و طبیعی شمال ایران در ...

خرید زمین در شمال بهتر است یا ویلا؟

خرید زمین و ویلا در شمال دو گزینه طلایی ای هستند که سرمایه گذاران را با تردید رو به رو کرده اند. خرید زمین در شمال بهتر ...

سود بانکی بهتر است یا خرید زمین؟

اگر مقداری پول دارید و در دو راهی سرمایه گذاری در بانک و کسب سود بانکی یا خرید زمین و دستیابی به سود در بلند مدت مانده ا...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن