blogShape1

همانطور که می دانید بازار مسکن ثبات نسبی ندارد و در حال تغییر است .اگر می خواهید در مورد تغییر قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ بدانید ادامه مطلب را از دست ندهید. ...

قیمت مسکن در شمال در سال 1400  چه تغییری می کند؟

قیمت مسکن در شمال در سال 1400 چه تغییری می کند؟

همانطور که می‌دانید بازار مسکن، بازاری است که بسیار تحت تاثیر وضعیت اقتصادی جامعه قرار دارد. زمانی که تورم و نقدینگی بالا باشد به دنبال آن قیمت مسکن نیز حتما افزایش پیدا خواهد کرد. قیمت مسکن نه تنها در سال 1400 بلکه در تمام سال‌های گذشته به دلیل شرایط ویژه‌ای که کشور در آن قرار داشت همیشه از اتفاقات مختلف متاثر شده است. اما در سال 1400 این امیدواری وجود دارد که تاثیر بازار مسکن از شرایط کشور، تاثیر مطلوب و مثبتی باشد.

آب‌وهوای خوب شمال ایران سبب شده است که هرساله تعداد زیادی مردم ایران تصمیم به مهاجرت به استان‌های شمالی بگیرند. قیمت خانه در شمال ایران و سه استان گیلان، مازندران و گلستان نیز از وضعیت اقتصادی کل کشور جدا نیست. پس از آنکه در سال‌های 98 و 99 بازار مسکن با شوک‌های بزرگی مثل چندبرابر شدن قیمت ارز و افزایش تورم مواجه شد، قیمت مسکن به شدت بالا رفت. شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های حاصل از آن نیز تا حدودی به ملتهب شدن بازار مسکن دامن زد. 

کارشناسان بازار مسکن پیش‌بینی کرده‌اند که در سال 1400 آرامش به بازار مسکن برگردد و متقاضیان خرید خانه بتوانند با خیال راحت سرمایه‌گذاری کنند. 

چه عواملی قیمت مسکن را در سال 1400 کاهش می‌دهد؟

* رفع تحریم‌های اقتصادی: بازار امروز، بازار سیاست و اقتصاد است و همه می‌دانیم که تحولات هر یک از آن‌ها هیچ‌وقت بر دیگری بی‌تأثیر نبوده است. به نظر می‌رسد با توجه به لغو احتمالی تحریم‌ها و دسترسی اقتصاد ایران به بازارهای جهانی قیمت مسکن در سال 1400 رو به کاهش بگذارد. 

* کشف واکسن کرونا: البته اقتصاددانان و متخصصان بازار مسکن پیش‌بینی کرده‌اند ساخت واکسن کرونا نیز قیمت مسکن را پایین بیاورد. آن‌ها می‌گویند ساخت واکسن و تمام شدن شیوع اپیدمی کرونا ممکن است باعث شود بودجه‌هایی که خرج حوزه‌ی بهداشت و درمان می‌شود در سایر حوزه‌ها به‌خصوص حوزه‌ی مسکن وارد شود و قیمت مسکن را پایین بیاورد.

* انتخابات ایران: بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیز نتیجه‌ی انتخابات 28 خرداد 1400 را عاملی تأثیرگذار در تعیین قیمت مسکن در سال 1400 می‌دانند. سیاست‌های اقتصادی دولت جدید که از شهریورماه شروع به کار می‌کند می‌تواند قیمت مسکن را کاهش و افزایش دهد. 

* بودجه‌ی 1400: کارشناسان بودجه می‌گویند دولت در تدوین بودجه‌ی سال 1400 سهم خوبی برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته است و ممکن است با تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکونی دولت جان تازه‌ای به بازار مسکن به‌ویژه بازار مسکن در شمال ایران دمیده شود.

* مسکن ملی: بنا به اعلام وزارت راه و شهرسازی با تکمیل پروژه‌های مسکن ملی می‌توان به سیر صعودی رونق بازار مسکن و سیر نزولی تورم در این بازار امیدوار بود. سال 1400 به این دلیل سال مهمی برای بازار مسکن است که عوامل زیادی برای بهبود وضع بازار مسکن وجود دارند. 


 

نتیجه‌گیری

اگر می‌خواهید در شمال ایران خانه یا ویلا بخرید یا قصد دارید سرمایه‌تان را امسال در شمال ایران وارد بخش مسکن کنید، بسیار آهسته جلو بروید و با دقت تحولات بازار مسکن را دنبال کنید. اتفاقات زیادی در سال 1400 وجود دارند که می‌توانند بازار مسکن را با شوک کاهش مواجهه کنند. این شوک‌های کاهشی در نهایت باعث می‌شوند تا با متعادل شدن قیمت‌ها بازار مسکن نفس راحتی بکشد.

توصیه‌ی دیگر ما به شما این است که اتفاقاتی که موجب کاهش قیمت مسکن می‌شوند را همراه با تاریخشان یادداشت کنید و پس از مشخص شدن نتیجه آن‌ها حتماً به معاملات مسکن ورود کنید. مثلاً چند روز قبل و بعد از انتخابات 28 خردادماه تحولات بازار مسکن را زیر نظر داشته باشید و اگر شرایط برای سرمایه‌گذاری و خرید خانه در شمال ایران مناسب بود، درنگ نکنید و خرید کنید.

روزهای آینده و با توجه به آنکه مذاکرات مربوطه برای رفع تحریم‌ها نیز در جریان است، ممکن است بازار را وارد یک محور نزولی قابل‌توجه کند. اگر رفع تحریم‌ها انجام شود بهترین موقع برای چسباندن خمیر سرمایه به تنور بازار مسکن است. پس فراموش نکنید که اخبار را به‌دقت دنبال کنید.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

ریسک خرید ملک در خارج از کشور

همه سرمایه‌گذاری‌ها دارای ریسک هستند. چه در کشور خود باشید و چه برای یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به دنیا سفر می‌کنید، هم...

چمستان انتخاب پرسود برای خرید ویلا و زمین

خرید ویلا و زمین در چمستان، دو گزینه پرسود و پرطرفدار برای سرمایه‌گذاری در مازندران هستند. خرید ویلای شهرکی در چمستان ام...

یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت موفق چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر می خواهید بدانید یک نمونه قرارداد مشارکت در ساخت اصولی و بدون دردسر چه ویژگی هایی باید داشته باشد، در اینجا چند نکته...

در جاذبه های توریستی و طبیعی شمال ایران غرق شوید

استان مازندران، یکی از معروف‌ترین مقاصد ایران در بین مسافران داخلی و خارجی است. جاذبه‎های توریستی و طبیعی شمال ایران در ...

خرید زمین در شمال بهتر است یا ویلا؟

خرید زمین و ویلا در شمال دو گزینه طلایی ای هستند که سرمایه گذاران را با تردید رو به رو کرده اند. خرید زمین در شمال بهتر ...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن