blogShape1

متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی باید مطابق با قوانینی نوشته شود. یکی از موارد مهمی که قبل از خرید زمین کشاورزی باید بررسی شود این است که خریدار باید از مالکیت فروشنده اطمینان حاصل نماید. خریدار باید قبل از امضای قرارداد، متن قولنامه را با دقت بررسی نماید تا دچار مشکل نشود. خریدار باید تمام جوانب را مورد بررسی قرار دهد. ...

نحوه نوشتن متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی به چه صورت می باشد؟

نحوه نوشتن متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی به چه صورت می باشد؟

پیشنهادات باورنکردنی مسترملک

ویلا دوبلکس

4,500,000,000 تومــان

زمین ۲۵۰ متری

3,250,000,000 تومــان

ویلا دوبلکس

7,000,000,000 تومــان

ویلا تریپلکس

13,000,000,000 تومــان

ویلا دوبلکس

13,500,000,000 تومــان

نحوه نوشتن متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی و پاسخ به تمام سوالات شما

متن قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی باید مطابق با قوانین نوشته شود. برای خرید هر نوع ملکی فارغ از کاربری آن‌که مسکونی، تجاری یا کشاورزی باشد، اولین سندی که بین خریدار و فروشنده امضا می‌شود قولنامه است. قولنامه نشان‌دهنده تعهدات دو طرف معامله به برخی موارد است که در خریدوفروش مطرح می‌شود.
قولنامه زمین کشاورزی به‌عنوان سندی معتبر و لازم‌الاجراست که طبق آن زمین‌های کشاورزی خریداری یا فروخته می‌شوند. توجه به نکات قیدشده در مفاد قولنامه اهمیت بالایی دارد، زیرا در صورت عدم رعایت شرایط قانونی در آن، قرارداد باطل می‌شود. 
بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی با این قوانین، قولنامه‌هایی را امضا کرده و بعداً با مشکلاتی مواجه می‌شوند. در ادامه به بررسی این سند معامله و بیان جزئیات آن می‌پردازیم.

قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی

 قولنامه دستی، به‌عنوان سندی است که بین چند نفر برای معامله اموال منقول یا غیرمنقول استفاده می‌شود. قولنامه‌ها تعهدات دو طرف معامله را نشان می‌دهند و اعتبار کمتری از سند اصلی دارند.

فرض کنید شما قصد فروش زمین کشاورزی خود را دارید اما هنوز آبکشی آن به‌طور کامل انجام نشده یا خریدار هنوز پول کافی برای خرید زمین ندارد. چنین مواقعی در قولنامه با ذکر این موارد و تعهد به انجام آن قولنامه‌ای بین شما و فروشنده منعقد می‌شود.

در ادامه نمونه‌ای معتبر از یک قولنامه دستی زمین کشاورزی قرار داده شده است.

کامل‌ترین راهنمای نوشتن متن قولنامه فروش زمین کشاورزی

پیش از هر کاری توجه کنید که خریدار باید قبل از امضای قرارداد، این متن را با دقت بررسی نماید تا دچار مشکل نشود.

خریدار:

نام و نام خانوادگی ... نام پدر ...  شماره شناسنامه ... صادره از .... کد ملی ... .متولد سال ... به آدرس ... و شماره تلفن ... که ازاین‌پس خریدار نامیده می‌شود.

فروشنده:

نام و نام خانوادگی ... نام پدر ... شماره شناسنامه ... صادره از ...  کد ملی ... متولد سال ... به آدرس .... و شماره تلفن ...  که ازاین‌پس فروشنده نامیده می‌شود.

موضوع مورد معامله:

عبارت است از تمامی ..... دانگ یک قطعه زمین کشاورزی که به نام مالک یعنی فروشنده واقع در شهر ... و روستای ... است.  
این زمین دارای پلاک فرعی ..... از اصلی .....اراضی..... به مساحت .... با کاربری ... در نزدیک ... است و همراه با توابع آن به خریدار فروخته می‌شو

 

بهای مورد معامله:

بر اساس توافق طرفین این قرارداد، طرفین به توافق رسیده‌اند که خریدار بابت قیمت زمین کشاورزی مورد معامله با مشخصاتی که در قسمت بالا ذکر شده است، مبلغی برابر با ... ریال که مصادف با ... تومان می‌باشد، به فروشنده پرداخت کند.
مبلغ فوق برحسب توافقی طرفین، به‌صورت چک پرداخت می‌شود و اگر خریدار چک را وصول نکند، فروشنده این اختیار را دارد تا قرارداد را فسخ نماید.

تعهدات طرفین

1.     اگر خریدار چک را وصول نکند، فروشنده این حق را دارد تا قرارداد را فسخ نماید، در مقابل اگر فروشنده به تعهدات خود عمل نکرده و یا اینکه زمین را به خریدار تحویل ندهد، خریدار این حق را دارد تا قرارداد را فسخ نماید.

2.     فروشنده موظف است در تاریخ روز ... ماه ... سال ... برای تنظیم سند رسمی به دفترخانه مراجعه نماید و در صورت تأخیر، باید بابت هرروز مبلغ ... وجه التزام پرداخت کند و این وجه التزام مانع الزام به اجرای تعهد نخواهد بود.

3.      به‌جز مواردی که در این قرارداد ذکرشده است، هیچ‌یک از طرفین این حق را ندارند تا قرارداد را فسخ نمایند و عقد برحسب قواعد عام لازم به شمار می‌آید.

4.      خریدار باید تمام جوانب را موردبررسی قرار دهد و با اختیار تمام خیارات ممکن ازجمله غبن ساقط کند و به‌جز حق فسخ‌هایی که در این قرارداد ذکرشده است، دیگر حق فسخی نخواهند داشت. تا هنگامی‌که ثمن خریدار وصول نشود، زمین کشاورزی در اختیار فروشنده قرار خواهد گرفت.

5.     فروشنده اقرار دارد که زمین دارای هیچ‌گونه مشکل حقوقی شامل رهنی بودن، توقیفی بودن، مصادره بودن و سایر موارد دیگر نیست. در صورت مستحق الغیر بودن، فروشنده وظیفه دارد که مبلغی برابر با ... به‌عنوان خسارت به خریدار پرداخت نماید.

این قرارداد در صحت کمال و اهلیت طرفین منعقدشده و به امضای طرفین معامله می‌رسد.

 

امضای

خریدار

فروشنده

دهیار

شورای روستا

 

پاسخ سوالات شما

در ادامه بخشی از مهم‌ترین سؤالات شما عزیزان در رابطه با قولنامه دستی فروش زمین کشاورزی را به همراه پاسخ قرار داده‌ایم :

آیا قولنامه دستی زمین کشاورزی اعتبار دارد؟

طبق ماده 10 قانون مدنی قراردادهای خصوصی اگر خلاف قوانین نباشند دارای اعتبار هستند. پس قولنامه‌های دستی زمین کشاورزی که قانونی‌بودن آن توسط دادگاه محرز می‌شود، معتبر هستند. امضای شهود یکی از مواردی است که منجر به اعتبار بیشتر قولنامه می‌شود، اما وجود آن ضروری نیست. در صورتی که سند به امضای شهود هم نرسد و مطابق با قوانین نوشته شود، دارای اعتبار است.

به‌صورت کلی بهتر است که قولنامه‌های دستی زمین کشاورزی در دفاتر اسناد ثبت شود تا بعداً با مشکلات حقوقی مواجه نشود. همچنین با ثبت قولنامه‌های دستی در بنگاه‌ها کد رهگیری صادر که موجب اعتبار و قانونی شدن قولنامه می‌شود.

قولنامه‌های دستی زمین‌های کشاورزی چه مدت اعتبار دارند؟

همه قولنامه‌های دستی زمان اعتبار یکسانی ندارند، بلکه زمان اعتبار قولنامه‌های دستی بستگی به توافق دو طرف معامله دارند. ممکن است از چند ماه تا چند سال اعتبار قانونی داشته باشند.

تأثیر معامله معارض در قولنامه‌های دستی زمین‌های کشاورزی چیست؟

معامله معارض به معامله‌ای گفته می‌شود که مالک زمین آن را به چند خریدار بفروشد. حال این سؤال مطرح می‌شود که در چنین معامله‌ای مالک اصلی زمین چه کسی است؟ طبق قانون اولین شخصی که زمین را از فروشنده خریداری کرده، مالک آن است. شرط اثبات و گرفتن حق در چنین مواردی ارائه قولنامه مطابق با قوانین و مقررات است. در این صورت حق مالکیت از فروشنده و دیگر خریدارن سلب می‌شود و زمین به مالکیت خریدار اول می‌رسد.

قولنامه دستی زمین‌های کشاورزی پس از فوت فروشنده اعتبار دارد؟

اگر قولنامه مطابق با قوانین نوشته و ثبت شده باشد خریدار مالک زمین است و وراث نمی‌توانند ادعای هیچ حقی از زمین داشته باشند. 

خریدار زمین باید چه نکاتی را رعایت کند؟

·       با استفاده از کد رهگیری از مالکیت زمین مطمئن شوید.

·       اگر قصد خرید زمینی دارید که به‌صورت ارث به مالک آن رسیده باید گواهی انحصار وراثت آن را بررسی کنید.

·       در قولنامه زمین باید همه مواردی که به فروش می‌رسند، بیان شود. حق آب، برق، چاه و ... از جمله مواردی است که جزو ملحقات زمین محسوب می‌شود و حتماً باید در قولنامه آورده شوند.

·       امضای قولنامه توسط خریدار، فروشنده و صاحب بنگاه انجام می‌شود. بهتر است دو شاهد نیز قولنامه را امضا کنند تا در صورت برزو هرگونه مشکل روند استحقاق حق سریع‌تر و راحت‌تر پیگیری شود.

·       قولنامه زمین باید در سه نسخه برای خریدار، فروشنده و صاحب بنگاه صادر شود. همچنین لازم است که آدرس بنگاه و تاریخ دقیق معامله در قولنامه دستی قید شود.

فروشنده زمین باید چه نکاتی را رعایت کند؟

·       جزئیات وصول وجه زمین در قولنامه بیان شود تا در صورت عدم پرداخت وجه توسط خریدار معامله قابل فسخ باشد. همچنین اگر وجه زمین با چک معامله می‌شود باید تاریخ وصول آن و شرایط عدم وصول آن در قولنامه درج شود.

·       حضور خریدار و فروشنده در روز معامله الزامی است. این نکته باید در قولنامه قید شده تا در صورت عدم حضور خریدار معامله فسخ یا به شخص دیگری فروخته شود.

·       وجه التزامی برای معامله تعیین کنید که در صورت عدم عمل به تعهدات توسط فروشنده دریافت می‌شود.

در صورت مفقود شدن قولنامه باید چه اقداماتی انجام داد؟

اگر قولنامه در بنگاه یا دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد دارای کد رهگیری است که به‌وسیله همان می‌توان نسخه دیگری از قولنامه دریافت کرد.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

نحوه استعلام ملک اوقافی چگونه است؟

هم برای کسانی که قصد خرید مال وقفی را دارند و هم برای کسانی که قصد خرید مال شخصی را دارند، تشخیص مال وقفی از اموال شخصی ...

فروش ملک قبل از انحصار وراثت چه حکمی دارد؟

اگر قصد فروش ملک ورثه‌ای را دارید اما هنوز انحصار وراثت انجام نگرفته است، خریدار خوب هم برای ملک پیدا شده است و شما نمی‌...

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

وقتی افرادی یک خانه را به ارث می‌برند، همه آن‌ها یک سهم مشخص از دارایی دارند. درنتیجه ملک دارای چندین مالک است. در این ش...

بهترین املاک در شمال

همه به خوبی با شیوه کاری مشاوران املاک آشنا هستیم. از تعریف‌های اغراق آمیز درباره ملک مورد نظر گرفته تا تبلیغات تکراری و...

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

اگر تجربه‌ای از سرمایه گذاری روی املاک ندارید و در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به فروش خانه کلنگی خود هستید، باید بگو...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن