blogShape1

خرید ملک کلنگی در بازار مسکن همیشه با شک و شبهاتی روبرو بوده است. خانه کلنگی بخریم یا نخریم؟ ...

خرید خانه کلنگی در شمال

خرید خانه کلنگی در شمال

این روزها خرید و فروش خانه کلنگی در شمال در میان مشتریان و سرمایه گذاران بسیار باب شده است. در واقع به دلیل انعطاف موجود بر روی املاک و مستغلات کلنگی در بازار، ما شاهد سرمایه گذاری‌های بسیاری در این زمینه هستیم. علاوه بر آن کنترل صد در صد سرمایه، رشد سرمایه در بلند مدت و همچنین گردش مالی مثبت را می‌توان به عنوان مزایای اصلی و شاخص سرمایه گذاری خانه‌های کلنگی دانست. در نتیجه بدون شک خرید خانه کلنگی از جمله سرمایه گذاری‌های پرسود محسوب می‌شود.

در ادامه می‌خوانیم؛

  • ویژگی ملک کلنگی
  • نکات قابل توجه در معامله ملک کلنگی
  • مزایای سرمایه گذاری بر املاک کلنگی
  • مشکلات رایج خانه‌های کلنگی
  • نکات حقوقی درباره معامله و خرید خانه کلنگی

ویژگی ملک کلنگی چیست؟

شاید این پرسش برای بسیاری از تازه واردانی که به تازگی، به دنیای سرمایه گذاری خرید و فروش املاک قدم گذاشته‌اند، جالب باشد که یک خانه کلنگی چه ویژگی‌هایی جز فرسودگی، عمر کوتاه یا افزایش سن بنا می‌تواند داشته باشد. چرا خرید خانه کلنگی در شمال؟ خانه کلنگی چه ویژگی شاخصی دارد؟ آیا می‌توان به آینده سرمایه گذاری برای خرید املاک کلنگی امیدوار بود؟ سوالاتی از این دست سبب می‌شود که به یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های شاخص املاک کلنگی اشاره کنیم و آن ویژگی فقط در ارزش زمین ملک کلنگی خلاصه می‌شود. در واقع این ارزش زمین است که مورد معامله قرار می‌گیرد. ناگفته نماند که برخی از خانه‌های کلنگی از متریال بسیار مستحکم و منسجمی ساخته شده‌اند که نه تنها از کیفیت ساخت قابل توجهی برخوردار هستند، بلکه عمر بسیار مفیدی را نیز دارا می‌باشند.

نکات قابل توجه در معامله ملک کلنگی

چنانچه قصد سرمایه گذاری برای خرید خانه کلنگی در شمال را دارید، بهتر آن است که کمی با اطلاعات مرتبط با نحوه معامله ملک کلنگی آشنا شوید.

۱. بررسی موقعیت ملک

خرید و فروش خانه کلنگی در شمال ایران با توجه به موقعیت ملک، مورد معامله قرار می‌گیرد. موقعیت جنگلی یا ساحلی ملک، شرایط آب و هوایی منطقه، میزان دسترسی به امکانات شهری، دسترسی به آب شهری و مواردی از این قبیل در خرید و فروش خانه کلنگی بسیار تاثیرگذار است. در نتیجه در اولین قدم، پیشنهاد ما به شما این است که شرایط منطقه و موقعیت ملک کلنگی را در نظر داشته باشید.

۲. بررسی ابعاد و متراژ ملک

از دیگر موارد حائز اهمیت برای خرید ملک کلنگی، متراژ بنا، مساحت و ابعاد آن است. اگر قصد سکونت در ملک را دارید، هزینه‌های بازسازی آن را با توجه به بودجه خود در نظر داشته باشید. علاوه بر آن ابعاد ملک، در ساخت و ساز و ایجاد تعداد واحدهای مسکونی نقش پررنگی دارد.

۳. بررسی نحوه نورگیری و یا شمالی و جنوبی بودن ملک

معمولا برای خرید هر گونه ملکی اعم از کلنگی و یا نوساز به جهت شمالی و جنوبی آن توجه می‌شود. این موضوع به دلیل نورگیری ملک است. در واقع خانه‌هایی که روی به سمت شمال هستند از نورگیری کمتری برخوردار می‌باشند. در نتیجه اگر تمایل به یک ملک آفتابی با نورگیری بسیار قوی هستید، توصیه ما خرید خانه کلنگی با موقعیت جنوبی است. ناگفته نماند که موقعیت شمالی و یا جنوبی ملک در نرخ قیمت آن نیز موثر است.

۴. توجه به سن بنا

برای آن دسته از مهندسان و سرمایه گذارانی که قصد ساخت و ساز املاک کلنگی به خصوص خرید خانه کلنگی در شمال کشور را دارند، به هیچ عنوان سن بنا برایشان در ارجحیت نیست. در واقع خانه‌ای که قرار است کوبیده و از نو ساخته شود، چه اهمیتی دارد که دارای چه سن و سالی است؟ اما اگر قصد سکونت در یک ملک کلنگی را دارید، سن بنا، میزان فرسودگی و حتی هزینه بازسازی آن را مورد توجه قرار دهید.

۵. قیمت ملک کلنگی

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت ملک کلنگی نقش بسزایی دارند. از جمله پارامترهای اصلی در تعیین قیمت ملک کلنگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

۱. تطابق مشخصات ثبتی ملک اعم از ابعاد، مساحت، متراژ و مواردی از این قبیل

۲. راه‌های دسترسی به ملک یا در اصطلاح چند بَر بودن

۳.  سطح عقب نشینی ملک و اصلاحات احتمالی

۴. امکان تغییر نوع کاربری ملک مورد نظر از مسکونی به تجاری و یا بالعکس

۵. نوع کاربری ملک اعم از تجاری یا مسکونی

۶. شرایط و موقعیت ملک با توجه به معابر و گذرگاه‌ها

۷. ابعاد، مساحت و متراژ ملک کلنگی

۸. عرض گذرگاه ورودی اصلی به ملک

مزایای سرمایه گذاری بر املاک کلنگی

به عنوان یک سرمایه گذار، با خرید خانه کلنگی می‌توانید به سوددهی قابل توجهی برسید. بدون شک ساخت یک آپارتمان چند طبقه با واحدهای متعدد همراه با متراژهای گوناگون، همان چیزی است که بیشتر سرمایه گذاران و مهندسین به دنبالش هستند. علاوه بر آن موقعیت خوش آب و هوای شمال و استان‌های محبوب آن، سبب می‌شود که به سرعت واحدها به فروش برسند و سود کلانی از خرید یک ملک کلنگی به دست آورید. از دیگر مزایایی که به دنبال ساخت و ساز یک خانه کلنگی به خریداران واحدهای مسکونی یا حتی تجاری می‌رسد، امتیاز قدر السهم آن است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

مشکلات رایج خانه‌های کلنگی

با توجه به توضیحات داده شده، خرید و فروش خانه کلنگی در شمال کشور با مزایا و معایبی روبرو هست. از جمله مزایای اصلی آن ارزش زمین با توجه به موقعیت و شرایط ملک کلنگی است. در نتیجه اغلب مهندسان ساخت و ساز می‌توانند به آینده پر منفعت معامله خانه کلنگی بسیار خوشبین باشند. اما مشکلات رایج خانه‌های کلنگی چیست و چه معایبی را به دنبال دارد؟ از جمله این مشکلات عبارتند از؛

- فرسودگی تاسیسات داخلی ملک

- عدم رعایت ایمنی کافی در ساخت و ساز

- عدم وجود امکانات سرمایشی یا گرمایشی

- نبود فضای مناسب برای پارکینگ

- عقب نشینی خانه و اصلاحات آن در صورت نیاز

- عدم امکاناتی مانند عایق شدن در و پنجره‌ها

نکات حقوقی درباره معامله و خرید خانه کلنگی

برای خرید و فروش املاک کلنگی و یا هرگونه معامله ملکی باید حتما طرفین به ابعاد مختلف حقوقی موضوع، توجه ویژه‌ای داشته  باشند. ما در این بخش تنها به برخی از نکات حقوقی خرید خانه کلنگی می‌پردازیم. توصیه می‌شود که حتما نکات ذکر شده را جدی بگیرید تا دچار ضررهای احتمالی و عواقب ناشی از سهل انگاری‌های پس از آن نشوید.

۱. برای معامله زمین‌های غیرمحصور و همچنین خرید خانه‌های کلنگی متروکه‌ای که به حال خود رها شده، هوشیارانه عمل کنید.  معمولا در معامله خانه‌هایی که سالیان سال از تخلیه آن می‌گذرد و به قولی متروکه باقی مانده، امکان کلاهبرداری بسیار است.

۲. توجه داشته باشید که ملک کلنگی در تصرف افرادی غیر از مالک نباشد.

۳. پیش از آنکه دست به معامله خانه کلنگی بزنید، از صاحب ملک اسنادی مانند آخرین تغییرات کاربری و نوع املاک و اراضی را مطالبه کنید.

۴. هرگز سمت سرمایه گذاری برای خرید املاک کلنگی با قولنامه‌های وکالتی و بلند مدت نروید. این نوع معامله‌ها بسیار پرخطر هستند.

۵. از خرید املاک کلنگی با پرونده‌های متعدد قضایی که شامل پرونده‌های ثبتی، حقوقی، کیفری و غیره می‌شوند، جدا بپرهیزید.

۶. چنانچه برای خانه کلنگی مورد معامله به تازگی سندی به ثبت رسیده حتما علت آن را جویا شوید. مواردی مانند احتمال مصادره ملک، تقسیم ملک مشاع، وراثتی بودن، تک برگی کردن سند با توجه به دستور ادارات ثبت اسناد و مواردی از این قبیل از جمله اصلی‌ترین دلایلی است که بایستی مورد بررسی قرار گرفته شود.

۷. از پذیرش وکالت بلاعزل قبل از تنظیم مبایعه نامه در تمامی انواع معاملات ملکی به خصوص خرید و فروش خانه کلنگی به شدت پرهیز کنید.

سخن آخر

خرید خانه کلنگی همیشه با ریسک‌های غیرقابل پیش بینی بسیاری روبرو است اما اگر بتوانید با مشاوران خبره در این زمینه تماس حاصل کنید و از زیر و بم خرید املاک کلنگی با خبر شوید، به بهترین شکل ممکن می‌توانید معامله دلخواهتان را به سرانجام برسانید. ما در این محتوا به برخی از اصلی‌ترین نکات حقوقی درباره معاملات املاک کلنگی پرداختیم، تا بتوانید پیش از معامله، یک سری اطلاعات سرانگشتی و هر چند مختصر داشته باشید. اگر حتی نسبت به خرید یک ملک مشخص، دچار شک و شبهاتی هستید، مشاوران ما آماده ارائه هرگونه راهنمایی‌های حقوقی در این زمینه به شما عزیزان می‌باشند. با مشاوران ما در تماس باشید.


به این مطلب امتیاز دهید
share
دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

مطالب مرتبط

نحوه استعلام ملک اوقافی چگونه است؟

هم برای کسانی که قصد خرید مال وقفی را دارند و هم برای کسانی که قصد خرید مال شخصی را دارند، تشخیص مال وقفی از اموال شخصی ...

فروش ملک قبل از انحصار وراثت چه حکمی دارد؟

اگر قصد فروش ملک ورثه‌ای را دارید اما هنوز انحصار وراثت انجام نگرفته است، خریدار خوب هم برای ملک پیدا شده است و شما نمی‌...

نکات مهم در خرید ملک ورثه‌ای را بشناسید

وقتی افرادی یک خانه را به ارث می‌برند، همه آن‌ها یک سهم مشخص از دارایی دارند. درنتیجه ملک دارای چندین مالک است. در این ش...

بهترین املاک در شمال

همه به خوبی با شیوه کاری مشاوران املاک آشنا هستیم. از تعریف‌های اغراق آمیز درباره ملک مورد نظر گرفته تا تبلیغات تکراری و...

فروش خانه کلنگی در شمال کشور

اگر تجربه‌ای از سرمایه گذاری روی املاک ندارید و در شرایطی قرار گرفته‌اید که مجبور به فروش خانه کلنگی خود هستید، باید بگو...

popup

مشاوره میخوای؟ زنگ بزن